Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Bård Hoksrud, fikk æren av å fyre av salva som ga 12 km sammenhengende tunnel forbi Holmestrand. Bas (til venstre) var Magnus Syse.Foto: Anne Mette StorvikDe som hadde levert forslag om at tunnelen skulle hete Holmestrandsporten fikk være med på både sprengning og dåp. Fra venstre: Prosjektleder Morten Klokkersveen, prosjektleder underbygning Knut Edmund Knutsen, Stig Storhaug, Rita Pettus, Janne Farstad Kirkhus og Torhild Aabø Sørensen. Foto: Anne Mette StorvikRundt 200 mennesker overvar begivenheten.Fra venstre: Prosjektleder Morten Klokkersveen, assisterende jernbanedirektør Gunnar G. Løvås og prosjektdirektør Stine Ilebrekke Undrum var strålende fornøyde etter gjennomslaget. Foto: Anne Mette Storvik

Gjennomslag i Holmestrandsporten

Over to hundre mennesker overvar det siste gjennomslaget i Holmestrandsporten, 6. mars 2014. Det ga over 12 kilometer med sammenhengende tunnel.

Klokken 15 var det samling nede på Holmestrand stasjon, hvor eksterne besøkende ble iført korrekt vernetøy. Fire minibusser fraktet inviterte gjester fram til samlingsstedet i tunnelen. Det var statssekretær i Samferdselsdepartementet, Bård Hoksrud, som fikk æren av å fyre av salva på 800 kilo med sprengstoff som ga over 12 kilometer sammenhengende tunnel, melder Jernbaneverket.

– Dette var heftig, sa Hoksrud, som tydelig koset seg.

– Det var bra at statsråden var i Brussel, så jeg fikk sjansen, la statssekretæren til med et skøyeraktig smil.

– Det er jo stas at Samferdselsdepartementet ser på dette som så viktig at de kommer, både på start- og sluttsalve, synes prosjektdirektør Stine Ilebrekke Undrum. 

Som seg hør og bør ble det så dåp og skål på røysa, fotografering og taler.

Nå skal fundamentet for jernbanesvillene legges, og betongarbeidene begynner.

23.000 betongelementer skal på plass.

– Folk vil ikke se så mye til oss i 2014. Det blir noe arbeid ute i dagen på Fegstad, noe arbeid på stasjonsområdet og vi skal gjøre ferdig noen portaler til rømningstunnelene. Ellers vil det meste av arbeidet foregå inne, oppsummerer prosjektleder for underbygning, Knut Edmund Knutsen.

Sprengning av heissjakten skal være ferdig på vårparten i år, deretter begynner betongarbeidene.

Når betongelementene i stasjonshallen er kommet på plass (ved årsskiftet 2014-2015), begynner innredningen av stasjonshallen og inngangene. Samtidig med innredningen, rykker de jernbanetekniske folkene inn i hallen.