Stadig flere reiser kollektivt

I 2013 ble det foretatt 309 millioner reiser med kollektivtransport i Oslo og Akershus. Det er en oppgang på 9 millioner fra 2012, og en økning på 3,1 prosent.

– Veksten er gledelig, men samtidig er det en stor utfordring å møte fremtidig vekstbehov, sier administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen.

Investeringene fra Oslo kommune og Akershus fylkeskommune de siste årene har gitt resultater i

form av flere reisende og at de er stadig mer fornøyd med kollektivtilbudet.

Kollektivtrafikken øker mer enn bilOslo er det hovedstadsområdet som vokser raskest i Europa. Kollektivtrafikken i Ruters trafikkområde tilsvarer rundt nær 60 prosent av all

kollektivtrafikk i Norge. Veksten på 3,1 prosent er betydelig mer enn veksten i biltrafikken, som øker med 0,7 prosent i Oslo og 0,8 prosent i Akershus. Størst er veksten på T-banen. Her ble det foretatt 85 millioner påstigninger i 2013, som er en økning på 3 millioner fra 2012.

– I 2013 oppnådde vi flere milepæler, som utvidelse av T-banelinje 2 til Avløs, oppstart

– Sporveien har vært gjennom et godt og spennende år i 2013, og jeg er svært tilfreds med at vi nå ser solide effekter av det målrettede arbeidet vi legger ned for å tilby best mulig kollektivtjenester til innbyggerne i Oslo og Akershus. Hele 96 prosent av de reisende med T-banen sier de er fornøyd og 99,5 prosent av avgangene våre ble kjørt som planlagt i 2013. Samtidig er det gledelig at oppgraderingsbehovet på T-banen for første gang noensinne ble redusert i 2013, og vi oppgraderer nå mer enn vi sliter på vognmateriell, eiendom og

infrastruktur, sier konsernsjef i Sporveien Cato Hellesjø.

Fortsatt vekst krever investeringerDe fem siste årene, fra Ruter ble etablert i 2008, har antall reiser steget med 65 millioner. I denne perioden har det vært mulig å øke tilbudet ved å sette inn mer materiell og utnytte dette bedre, blant annet ved å mate mer til tog. Utfordringen i

årene som kommer er at infrastrukturen er i ferd med å nå smertegrensen, slik at veksten ikke lenger kan tas ved å sette inn nytt materiell. – Flere steder har vi allerede satt inn de største bussene, vi kjører med doble vognsett på T-banen i den største delen av driftsdøgnet, og det er så å si umulig å sende flere avganger gjennom T-banetunellen i Oslo. For å møte befolkningsveksten trenger Oslo og Akershus investeringer i ny infrastruktur. Ny T-banetunell i Oslo og forlengelse av T-banen til Fornebu er de viktigste tiltakene for å øke kapasiteten i kollektivtrafikken. Skal vi greie å møte

befolkningsveksten er det viktig at vi opprettholder et høyt tempo i arbeidet

med å bygge ut infrastrukturen, sier Bernt Reitan Jenssen.

Tydelig politisk mål å øke kollektivtrafikkenRuters eiere har som mål at kollektivtrafikken fortsatt skal vokse mer enn biltrafikken. – Oslo og Akershus leverer landets beste kollektivtilbud. Vi har lykkes i å gjøre det enkelt for folk å ta grønne og miljøvennlige valg i hverdagen, og er på god vei mot å innfri målet om at trafikkveksten skal tas med kollektiv,

sykkel og gange. For å klare å utvide tilbudet i takt med befolkningsveksten er det viktig at staten kommer på banen og dekker en større del av investeringskostnadene fremover, sier Guri Melby (V), byråd for miljø og samferdsel i Oslo.

– Det er fantastisk flott at vi fortsatt klarer å holde så høy vekst. Vi har nå fullt fokus på å få

på plass finansiering av ny T-bane til Fornebu. Vi må samtidig jobbe videre med å forbedre tilbudet på tvers i Akershus, både for å styrke byområdene, og for en best mulig utnyttelse av et felles kollektivtilbud uavhengig av hvem som har ansvaret for dette, sier fylkesordfører Anette Solli (H)