St. Halvards gate 20

Foto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond Joelson

I randsonen av utviklingen i Bjørvika og på Sørenga rører det også på seg i Bydel Gamle Oslo. En viktig del av boligutviklingen i området er kvartalet med 94 leiligheter som Veidekke Entreprenør nå har ferdigstilt for Urbanium.

Fakta

Sted: Oslo

Prosjekttype: Boligblokker

Bruttoareal: 9.500 kvm

Byggherre: Urbanium

Totalentreprenør:
Veidekke Entreprenør

Kontraktssum eks mva:
145 millioner kroner

Arkitekt og LARK: Felix Arkitekter

Rådgivere: RIB: ÅF Consult l RIG: Multiconsult l Oppmåling: Geo Survey l RI VA: Bravida l RIE: BORO RIE l RI VVS: Tore Øverås l RIBR: BORO Bygg l RIA: Brekke & Strand

Underentreprenører/leverandører: Brakker og stillaser: Ramirent l Rør: Bravida l Ventilasjon: TK-Ventilasjon / Host Energy l Riving: Dokken l Avfallsanlegg: Namdal Ressurs l Armering: Celsa Steel Service l Feste- og driftsmateriell: Optimera/Haucon l Ferdigbetong: Unicon l Platten-
dekker: Färdigbetong l Stålarbeider: BT Stål l Prefab balkonger, trapper og trappehus: Ulricehamns Betong l Taktekking: Nortekk l Vinduer og terrassedører: Norgesvinduet l Forskaling: Doka l Gulvsparkling: BWH l Ståldører, brann-isolering- og tetting: Brann og Sikkerhetsforum l Tredører: Dooria l Mal og flis: Bygg og Mal l Himlinger: System 1 l Heis: Otis l Kjerneboring: Mimax l Glass og aluminium: Sagstuen l Lås og beslag: Lås og Sikring l Badekabiner: Bathsystem l Spiraltrapper: Montal Systems l Parkett: Bo Andrén l Bygge-varer: Optimera l Mur og pussfasader: ABC Pussteknikk l Fuging: S&S l Nettingboder: Ing. Larsson l Porter: Hørmann l Levering fasadesystem: STO

Felix Arkitekter har tegnet et kvartal som utgjøres av tre blokker på fem og seks etasjer. En skjermvegg mot sør ligger beskyttende rundt det felles uteoppholdsarealet som dannes av plasseringen. Tre frittliggende trappe- og heisrom på utsiden av bygningskroppene betjener for atkomsten til leilighetene. Under to av byggene ligger det to separate p-kjellere med innkjøring fra nord. Leilighetene er på 2 – 4 rom og varierer i størrelse fra 43 til 85 kvm. To av blokkene har felles takterrasser med fjordgløtt og utsikt til både Holmenkollen og Grefsenkollen.

Dele opp fasadene
– Dette prosjektet utgjøres av forholdsvis store sammen-hengende volumer langs jernbanen og i Klostergata.
Vi har vært gjennom mange runder med Plan- og byg-
ningsetaten, som gikk på etatens ønske om en til-
pasning til den eksisterende murgårdsbebyggelsen fra 1800-tallet. Det har vi løst ved å dele opp fasaden i hver blokk i flere varierende partier. Vi har lagt til en del fasadeelementer som har referanser til bebyggelsen rundt, både når det gjelder farger, vindusformater, utforming med blindfelt, detaljering og horisontal og vertikal oppdeling, forklarer Lise Marthinsen i Felix Arkitekter.

Fasadebånd
Å variere materialbruken med stein eller tegl i fasadene var aldri et tema. Oppgaven skulle løses ved fasadesystemet med ventilerte, utlektede pussplater fra STO.

– Variasjonene er oppnådd ved å ha ulike dimensjoner på utlektingen i veggene, men også ved å feste elementer på utsiden. Med pålimte bånd har vi kunnet definere sokler og etasjeskiller. Den største utfordringen for leverandør og utførende var de buede elementene som er lagt på de avrundede hjørnene, sier Marthinsen.

St. Halvardsgate er viktig samferdselshistorie, her har det gått tråkk siden 1200-tallet. Den er dermed den eldste hovedveien til og fra Oslo, og var så seint som på slutten av 1960-tallet frem-
deles byens viktigste trafikktrasé mot Østfold og Sverige. Hadde dette prosjektet sett dagens lys for 50 år siden ville trafikkstøy og -ulemper vært en alvorlig utfordring.

Sporområdet
Men nå er St. Halvardsgate fredet og har en nærmest idyllisk biltetthet. Utfordringen for Veidekke ved den fysiske oppstarten i juni 2012 lå på motsatt side av selve gaten.

– Tett opp til tomta i nord går hovedsporene ut fra Oslo S. Nærheten til sporområdene og til de påkrevde sikkerhetssonene, medførte av vi gjennomgikk kurs hos Jernbaneverket, Sikkert arbeid i og ved spor for entreprenører. Og vi var heldige; tre uker i fellesferien var jernbanetraséen stengt grunnet vedlikehold. Da kunne vi raskt etablere en nødvendig støttemur mellom jernbanen og vår byggegrop. Den har vi hatt stor nytte av gjennom hele prosjektet, sier anleggsleder for Veidekke, Eirik Nikolaisen.

Rigg og kran sto inne i gårdsrommet i byggeperioden.

– Utenfor tomta hadde vi ikke mye plass til rådighet. Vi hadde begrensninger i Klostergata, i St. Halvardsgate, langs jernbanen og til en innkjøring for et sykehjem i øst. Det tvang oss til å samkjøre alle leveranser og bestille alle leveranser på klokkeslett. Krana hadde rekkevidde til avlastningssonen i Klostergata, slik at vi kunne heise materialer og leveranser rett inn på dekkene i de rette etasjene, forklarer Nikolaisen.

Støytiltak
Et av byggene har svalgangsløsning inn mot gårdsrommet, mens de to andre har en innvendig korridor som går langs ytterveggen av byggene, en slags innbygget svalgang som på den måten er med på å løse støyutfordringene fra jernbanen. Der byggene møtes og henger sammen, er det lagt balkonger med tette vegger og glass. Resultat er et svært rolig og skjermet uteoppholdsrom mellom blokkene.

I skrivende stund er kun seks av 94 leiligheter usolgt. De siste overleveringer pågår, men over 80 av dem er overlevert uten feil til kjøperne samme dag.

– St. Halvardsgate 20 bygger på boligprosjektet Gla´enga, som vi også oppførte for Urbanium. Vi visste hva vi skulle bygge, vi hadde jo gjort det før. Bygningsformen er veldig lik, og gjenspeiles i løsninger, detaljer og kvaliteter. Én viktig grunn til at vi har få endringer og feil, er nok at store deler av vår administrasjon og mange av våre fagarbeidere, samt flere sentrale ue-er og leverandører også var med på Gla´enga. Alle har visst hva vi krever og hva de skal levere, og alle har vært innforstått med tidsfrister og fremdrift.


Flere prosjekter