Først ble øverste del av stasjonshallen sprengt ut – så ble det sprengt i dybden. Under spor og perronger ligger nødutganger, tekniske rom og underganger. På det dypeste blir det sprengt ut 18 meter fra bunn til tak. Når hallen er ferdig, blir det rundt 13 meter fra innsiden av taket og ned til sporet. Foto: Anne Mette Storvik/Jernbaneverket

Over 12 km sammenhengende togtunnel

Med fem entrepriser og 12 rømningsveier blir det mange gjennomslag. 6. mars kommer det siste, og Holm-Nykirke-prosjektet går inn i en ny fase.

Nå skal fundamentet for jernbanesvillene legges, og betongarbeidene begynner. 23.000 betongelementer skal på plass, melder Jernbaneverket.

–Folk vil ikke se så mye til oss i 2014. Det blir noe arbeid ute i dagen på Fegstad, noe arbeid på stasjonsområdet og vi skal gjøre ferdig noen portaler til rømningstunnelene. Ellers vil det meste av arbeidet foregå inne, oppsummerer prosjektleder for underbygning, Knut Edmund Knutsen.

Sprengning av heissjakten skal være ferdig på vårparten i år, deretter begynner betongarbeidene.

Stasjonshallen

Når betongelementene i stasjonshallen er kommet på plass (ved årsskiftet 2014-2015), begynner innredningen av stasjonshallen og inngangene. Samtidig med innredningen, rykker de jernbanetekniske folkene inn i hallen.

Transport

Totalt skal rundt 150.000 lastebillass ut av fjellet. Fra stasjonshallen alene er det kjørt ut grovt regnet 235.000 kubikkmeter stein. Fortsatt må en del masser fra bunnen av tunnelene fraktes bort, pluss at en del spesial-pukk og betongelementer må fraktes inn igjen – men vi antar at dette vil støve mindre enn tidligere transport.

Roser

–Jeg må rose naboene til anlegget for stor tålmodighet og velvilje, sier prosjektleder for underbygning, Knut Edmund Knutsen. For det lar seg ikke gjøre å sprenge en så lang tunnel, som for sikkerhets skyld er størrelse XL, uten at folk i området merker det. I tillegg til togtunnelen er det sprengt ut en gigantisk fjellhall og rømningstunneler med én kilometers mellomrom.