Fergeturen til Sandnessjøen (bildet) kan bli kortere dersom det bygges bru mellom Dønna og Skorpa, skriver Vegvesenet. Foto: Statens vegvesen

Vurderer fergeleie på Skorpa i ny Helgeland-løsning

Nytt fergeleie på Skorpa og bru derfra til Dønna tas inn blant alternativene som vurderes som framtidige løsninger på Helgeland i Nordland.

Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding på sine nettsider mandag.

Fra før har Statens vegvesen pekt ut tolv mulige løsninger for bruer og tunneler langs fylkesvei 17 mellom Brønnøysund og Sandnessjøen og til øyene utenfor. I tillegg er det nå trukket inn alternativer som kan gi kortere fergestrekninger. Dette siste alternativet forutsetter at det bygges bru fra østsida av Dønna til øya Skorpa i Dønna kommune.

Kortere reisetid

Ved å etablere et helt nytt ferjeleie på Skorpa, kortes reisetida inn til Sandnessjøen samtidig som frekvensen på sambandet kan bli vesentlig bedre enn i dag. Det var prosjektgruppen for konseptvalgutredningen, som består av fagfolk innen vei, ferge og samfunnsutvikling, som spilte inn forslaget.

– Vi holder fortsatt alle muligheter åpne, og vil ha fram alle alternativer i denne prosessen, sier prosjektleder Jørn Sørvig.

Detaljerte beregninger

Statens vegvesen arbeider nå med mer detaljerte beregninger i samarbeid med eksterne konsulenter for å finne ut hvilke alternativer som er gjennomførbare.

– Disse beregningene er ikke ferdige. Det vi vet er at bruløsninger er svært kostbare, og at Alstenfjorden vil kreve en veldig dyp tunnel. Det vil bli svært kostbart å løse alle utfordringer på en gang. Derfor har vi også behov for å se på konsepter for en trinnvis utvikling av fergefrie løsninger, sier Jørn Sørvig.

Steg på veien

Dersom man velger en slik løsning, vil bruer mellom Dønna og Skorpa være første steg på veien mot en fergefri kryssing av Alstenfjorden, samtidig som dagens fergetilbud vil bli mye bedre enn i dag, skriver Vegvesenet i pressemeldingen.