Øystein Grønning. Foto: Rambøll

Urban Rambøll-satsing

– Jeg skal bygge opp en urbanistgruppe med senter i Oslo, forteller Grønning på Rambølls nettside. Hensikten er å styrke Rambølls kompetanse innen urbanisme og bærekraft.

Vi befinner oss på toppen av Postgirobygget. Skyene henger tungt over hovedstaden.

– En dansk kollega observerte at Oslo er i ferd med å bli Europas utstillingsvindu for ny arkitektur. Det tror jeg er riktig. De store transformasjonsprosessene i havneområdet endrer Oslos karakter. Det er veldig interessant å jobbe i Norge nå, sier urbanisten.

– Men hva er urbanisme?

– Jeg vil plassere faget et sted mellom byplanlegging og «urban design». Pene byer er verdiløse hvis det ikke er liv der. Grønland er ikke den vakreste delen av Oslo, men den med mest trøkk. Bydelen er en av få i Norge med liv 24 timer i døgnet. Gode planer får byer og tettsteder til å fungere, bebyggelsen er først og fremst infrastruktur. Fortetting er her et nøkkelbegrep.

Utfartstrang

Øystein Grønning er utdannet ved AHO. I en årrekke har han delt sin tid mellom eget firma Migrant og engasjement for større selskaper.

– Jeg har blant annet jobbet og bodd i Palestina og Oman. Jeg har en sterk utfartstrang med meg inn i Rambøll, som er en verdensomspennende ressursbase på høyt nivå, sier han, og forteller om et sterkt engasjement for bærekraftig utvikling siden 70-tallet.

Bærekraft

- Mitt engasjement har ikke blitt mindre. Bærekraft er ikke verdinøytralt. Det er ikke partipolitisk, men det er politisk. Det handler om å se muligheter for samfunnet og ha en faglig sterk verdibase som ikke alltid er populær. Men skal vi møte utfordringene verden står overfor, må vi ta spranget fra ord til handling, sier han.

I 1995 ble Grønning frastjålet førerkortet. Siden den gang har han syklet og gått.

– Jeg vil ikke ha det. Jeg bor i by og kan sykle hele året. Elbil er noe tull! Den er ikke miljøvennlig i produksjon og livsløp, tar plass i byen, og er for ofte en nummer to- eller tre-bil.

Erfaring avgjørende

Grønning har tidligere vært leder for byplan- landskapsseksjonen i Asplan Viak. Han ble også hentet inn for å bygge opp urbanisme i DARK Arkitekter.

– Nå får jeg for tredje gang muligheten til å bygge opp et urbanistmiljø, sier Grønning.

Divisjonsleder for plan og arkitektur i Rambøll Carl Erik Fagernæs er glad for å ha fått Øystein Grønning med på laget:

– Det har vært avgjørende å få en person med mye erfaring til å bygge opp et urbanistmiljø i Rambøll. Dette er en satsing på tvers av avdelingene i Rambøll og som vi ønsker skal favne bredt i selskapet, sier Fagernæs.

Han viser til Rambølls satsing på «Liveable cities lab», som ledes av den kjente landskapsarkitekten Herbert Dreiseitl.

– Vi ønsker å bygge opp kompetanse innen dette området her hjemme, for vi ser at dette er et marked i vekst.

Ryktet har begynt å gå

Grønning forteller at ryktet om at Rambølls satsing har begynt å gå.

– Jeg har allerede fått en håndfull søknader, blant annet fra Amsterdam. Men de får vente til vi lyser ut stillinger. Det kommer om ikke alt for lenge, sier Grønning, som er opptatt av å få fram Rambølls kvaliteter overfor potensielle oppdragsgivere.

– Vi må spenne buen høyt. Vi skal være så sterke at de ikke kommer unna oss.

– Til slutt, tror du Bjørvika blir en levende bydel?

– Det spørsmålet holder jeg åpent. Det blir trolig et «central business district». Store byer trenger det. Arbeidstakerne representerer livet på dagtid. Det jeg håper er at Bjørvika kan styrke bydelene inntil. Vi har både levende og «dølle» områder i sentrum. Det vi trenger er flere mennesker.