Arkivfoto

Skanska vil miljøsertifisere fremtidens veiprosjekter

Skanska tar til orde for at norske veiprosjekter bør miljøsertifiseres etter samme bærekraftige prinsipp som på byggsiden.

Tilsvarende sertifiseringsordninger har hatt stor effekt på bygging og rehabilitering av næringsbygg i Norge.

Skanska i Storbritannia har gjennomført flere CEEQUAL-sertifiserte veiprosjekter, blant annet motorveien M25, et OPS-prosjekt der Skanska er medeier, og besitter tung miljøkompetanse på anleggsfeltet.

- Skanska Teknikk har nå utdannet egne CEEQUAL-revisorer. Denne kompetansen håper jeg at norske samferdselsmyndigheter ser verdien av å utnytte i fremtidige veiprosjekter, sier Rune Stene, Green Business Officer i Skanska, og leder av avdelingen for Klima, energi og bygningsfysikk.

CEEQUAL står for «The Civil Engineering Environmental Quality Assessment & Awards Scheme». Gjennom ti års utstrakt bruk har CEEQUAL utviklet både metode og prosess, og er i dag en design-, klassifiserings- og sertifiseringsstandard for bærekraftig prosjektering og bygging av offentlige og private anleggsprosjekter. Daglig leder i CEEQUAL, Roger Venables, er positiv til å støtte en introduksjon av CEEQUAL i den norske anleggsnæringen.

– Vi er allerede på plass i Sverige, hvor bruken er økende, og ser gjerne at norske byggherrer, rådgivere og entreprenører tar verktøyet i bruk, sier Venables.

De som er kritiske til miljøsertifisering hevder at det tar unødvendig mye tid og medfører ekstrakostnader for prosjektet. –Erfaringene fra M25-prosjektet i Storbritannia viser at dette ikke stemmer. Ved å tenke miljø i både planleggings- og byggefasen, fikk man et mer bærekraftig prosjekt, og bidro til en besparelse på ca. USD 132 millioner, noe som tilsvarte 8 prosent av de totale prosjektkostnadene, heter det i en melding fra Skanska.

- Vi er sikre på at ved å tenke miljø i alle ledd av et prosjekt, vil man ta andre valg, blant annet knyttet til bruk av materialer og gjenbruk. Det vil i et livsløpsperspektiv gi et mer bærekraftig prosjekt. Da vil vi se økonomiske besparelser, selv om dette er vanskelig å tallfeste før vi har gjennomført et konkret prosjekt her i Norge. Besparelsene fra M25 i Storbritannia er dog en viktig pekepinn, sier Stene.

Klima- og miljøvernminister Tine Sundtoft kommenterte påpekte overfor NRK Østlandssendingen i en reportasje fra miljøprosjektet Dronning Eufemias gate mandag denne uken; «Vi bør lytte når næringslivet ønsker miljøkrav (…) De vet hvor skoen trykker og dette eksemplet viser at miljøtiltak er både lønnsomt og reduserer klimautslipp.»