Terje Moe Gustavsen tror et nytt utbyggingsselskap og Statens vegvesen vil utfylle hverandre.

– Utbyggingsselskapet og Vegvesenet vil utfylle hverandre

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen tror ikke oppgavene til Statens vegvesen blir færre eller mindre selv om et statlig utbyggingsselskap for vei blir etablert i 2015.

– Vi har enorme samferdselsoppgaver i vente, og ser vi på de signalene som kommer fra regjeringshold og på prosjektene som allerede ligger i Nasjonal Transportplan (NTP), så er det all grunn til å tro at aktiviteten i anlegg bare vil vokse i årene fremover, sier Terje Moe Gustavsen til Byggeindustrien.

Det skal investeres for 150 milliarder kroner i vegsektoren de kommende fire årene, og vegdirektøren tror utbyggingselskapet som Regjeringen ønsker å etablere neste år, kan være ett av flere instrument som kan bidra til raskere og mer helhetlig infrastrukturutbygging i Norge.

Men det er ikke alle prosjekter som vil være egnet for et vegselskap, mener Gustavsen.

– Utvikling av nye veier over lengre strekninger er spesielt godt egnet. Det er her man lettest kan hente ut store gevinster fra rasjonell planlegging gjennom en mer forutsigbar finansiering.

E18 Vestkorridoren egnet for Vegvesenet

Vegvesenet på sin side bør i større grad ta seg av uoversiktlige prosjekter og det som vegdirektøren forsiktig kaller «de mer komplekse oppgavene».

– E18 Vestkorridoren gjennom Asker og Bærum er et prosjekteksempel jeg tror er mindre egnet for et utbyggingsselskap. Det sier jeg fordi det er så utrolig mange parter involvert, og nettopp derfor vil Vegvesenet med sin samlede kompetanse stå bedre rustet til å håndtere oppgaven, mener Gustavsen om gigantprosjektet til 20 milliarder. Vegvesenet har håp om at en godkjent kommunedelplan kan bringe Vestkorridoren-prosjektet ett steg nærmere realisering i 2014.

– Et utbyggingsselskap er ikke nok alene

Vegdirektøren tror dermed ikke at Statens vegvesen får en mindre aktiv rolle som byggherre selv om et nytt utbyggingsselskap stables på beina. Snarere tvert om.

– Oppgavene som ligger foran oss er så massive og komplekse, og nettopp derfor tror jeg et utbyggingsselskap og Vegvesenet kommer til å utfylle hverandre veldig godt. Dette er et grep vi hilser velkommen, sier Gustavsen.

Men han understreker at forutsigbar finansiering er avgjørende for å oppnå effektiv planlegging og hurtigere vegbygging.

– Det er først og fremst finansieringen og finansieringsmulighetene som har styrt infrastrukturutviklingen i Norge de siste årene. Slik vil det også bli fremover. Mer forutsigbar finansiering gir helt andre forutsetninger for mer effektiv planlegging, noe som kan igjen danne grunnlag for endringer av kontraktstrategier og hvordan vi gjennomfører prosjektene våre, sier han.

– Tror du staten med et utbyggingsselskap i ryggen blir mer attraktive og konkurransedyktige i kampen om kompetanse?

– Det kan nok være, men jeg er mer opptatt av å se på bransjen som en helhet. Noe kannibalisme må vi til en viss grad regne med, det hører med til den sunne konkurransen, men den store utfordringen for både oss og andre aktører i næringen er å styrke den samlede kompetansen, sier Gustavsen.