Foto: Njål Svingheim / Jernbaneverket

Ballast-kontrakt til NJD Maskin

Jernbaneverket har inngått en landsdekkende kontrakt for etterfylling og fordeling av pukk med NJD Maskin. Kontrakten gjelder alle baner unntatt Ofotbanen.

Det skriver Jernbaneverket i en pressemelding fredag.

Terje Børresen (til venstre) i NJD Maskin og Morten Tanggaard fra Jernbaneverket. Foto: Jernbaneverket

– Dette viser at vi er konkurransedyktige og sikrer virksomheten vår, uttaler Terje Børresen i NJD Maskin i pressemeldingen.

Entreprenøren er et datterselskap av Norsk Jernbanedrift.

– Vi er et nyopprettet selskap, og dette gjør at vi kan utnytte utstyret vårt som vi allerede har investert i, og at vi kan foreta nye investeringer, sier Børresen.

Hvert år er det store mengder ballastpukk som skal kjøres ut og fordeles på det norske jernbanenettet. Jernbaneverket har avtaler med pukkverk flere steder i landet, og leverandøren skal stille med komplett togsett bestående at lokomotiv og 10 pukkvogner til denne kjøringen. I tillegg brukes også noen mindre enheter for supplering av pukk ved mindre arbeider. NJD Maskin har i sin tur inngått avtale med den svenske sporentreprenøren Infranord som skal stille med det store togsettet.

– Det var tett konkurranse også om denne kontrakten, opplyser Morten Tanggaard i Jernbaneverkets vedlikeholdsenhet.

– NJD Maskin vant på gode løsninger, kompetanse og pris, fortsetter han.

Kontrakten er på rundt 20 millioner kroner per år.