Spennende tankegang i Vestby

Rekrutteringen til bygg og anlegg skulle være bedre. Der er ikke mange nok ungdommer som ønsker å gå en yrkesfaglig vei og bli en del av byggenæringen.

Blant dem som faktisk velger yrkesfag ved de videregående skolene er det urovekkende mange som faller fra underveis. Det blir for tungt for mange. En teoretisk tilnærming passer ikke for alle.

Derfor er det viktig å tenke nytt. Det har de gjort for byggfagelevene ved Vestby videregående skoles TAF-linje. Her har de latt førsteårselever prøve seg på å bygge konstruksjoner i det populære spillet Minecraft. For dere som ikke kjenner denne verdensomspennende gigantsuksessen, er Minedraft et spill hvor man beveger seg i en verden av blokker som man kan utvinne ved hjelp av verktøy, lage et utvalg gjenstander av, flytte rundt og bygge med. Man bygger kort sagt sin egen verden. Spillet kan virke meget enkelt, men er også på mange måter omfattende. Spillet har flere titalls millioner spillere, som til sammen har etablert en verden som er mange ganger større en jordens overfalte.

På Vestby har lærerne våget å tenke nytt og gitt elevene oppgaver gjennom dette spillet. Her kjenner mange av elevene seg igjen, og gir dem dermed mulighet til å tilnærme seg teoretiske problemstillinger på en spennende måte. Spillet gir faktisk også mulighet til å lære mye om mål, byggeplanlegging og så videre. Det er for mange også et første skritt inn i det å skape digitale tredimensjonale hjelpemidler i byggeprosessen.

Den viktigste man kan lære gjennom hva man har fått til i Vestby er motivasjonsbygging. En slik tilnærming til opplæringen gjør at elevene kan prestere på en arena de kjenner fra før og som kan virke oppbyggende for det skal gjennom. Det kan være slike tilnærminger som får en elev som ellers kunne droppet ut til å fortsette og til slutt ende opp som en ressurs i byggenæringen.