Fra byggingen av Dolmsundbrua. (Foto: Statens vegvesen)

Ny bru over Dolmsundet blir dyrere

Statns vegvesens siste prognose tilsier at Dolmsundbrua vil koste 337,4 millioner kroner å bygge. Det er en økning på 23,5 millioner kroner siden prognosen man gjorde i fjor vår da kontrakten ble lyst ut.

- Mye av årsakene til at den blir dyrere, er at det ble nødvendig med fjerning av mer masser enn vi først trodde og dermed også behov for mye mer stein til fyllinger. Det er derfor viktig hele tiden å foreta nye prognoser på hva sluttkostnaden blir, etter hvert som prosjektet går fremover og man får kontroll på hva slags arbeid som dukker opp, heter det i en melding fra Statens vegvesen.

- Mens noen prosjekter blir dyrere enn først antatt, så er det ikke uvanlig at prosjektene blir billigere. Ett av delprosjektene i Fv. 714 Lakseveien er Valslagstunnelen, Fenestunnelen og Brattstiåstunnelen. Opprinnelig kostnad for delprosjektet var 510 millioner kroner. Den siste tunnelen ble åpnet for trafikk i januar i år, og forventet innsparing er 25-30 millioner kroner, melder vegvesen.no.

Ved Dolmsundet på Hitra er det i ferd med å komme opp en søyle som er en av to hovedsøyler som skal holde Dolmsundbrua NCC startet arbeidet i fjor høst. De har hatt mye jobb med forberedende arbeider og fyllinger for landkarene både på Dolmøya og Hitra. Nå er de kommet godt i gang og hovedsøylen på Hitrasiden er snart ferdig. Den andre hovedsøylen skal stå i sjøen ca. 20 meter fra land på Dolmøya. Her er det sprengt ut for fundament og bygd en senkekasse på land, som skal senkes i fjorden. I tillegg til hovedsøylene bygges det to landfundamenter og ett landkar som fundament for brua.

Når den første hovedsøylen snart er klar, vil det bli montert to forskalingsvogner på den, en på hver side. Deretter støpes to stk. fem meter lange seksjoner av brua, en til hver side av hovedsøylen, hver uke. Når den andre hovedsøylen er ferdig, blir forskalingsvognene flyttet hit, og resten av brua blir støpt, del for del.

Dolmsundbrua blir 462 meter lang inkludert delen over landfundamentene, så selve hovedspennet over Dolmsundet blir 190 meter langt. Seilingshøyden under brua blir 32 meter.

Den nye brua korter ned vegen mellom Hitra og Frøya med ca. 6 kilometer. Den gamle brua (Vettastraumen bru) som går lenger inn i sundet er envegskjørt, mens den nye brua får to kjørefelt og gang- og sykkelbane på den ene siden.

Brua skal være ferdig og åpnes for trafikk sommeren 2015.