Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Ny bru over Dolmsundet blir dyrere

Fra byggingen av Dolmsundbrua. (Foto: Statens vegvesen)

Publisert: 19.02.2014 09:30.

Statns vegvesens siste prognose tilsier at Dolmsundbrua vil koste 337,4 millioner kroner å bygge. Det er en økning på 23,5 millioner kroner siden prognosen man gjorde i fjor vår da kontrakten ble lyst ut.

  • Økt ansvar på kommunene

  • Beboere evakueres etter jordskred i Halden sentrum

  • Kun Frp ville fjerne boplikten

  • Her vil Nye Veier legge ny E16 Kongsvinger-E6

Nettleder

Økt ansvar på kommunene

Les også:

  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
  • En klar oppfordring til byggenæringen
  • Stor utvikling innen elektriske anleggsmaskiner
  • Ikke lenger den store koronaenigheten
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Bjørn Røsten

«Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen»
Les mer

Les også:

  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
  • Norge og den utenlandske arbeidskraften
    Harald I. Hansen
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Økt ansvar på kommunene
  • Beboere evakueres etter jordskred i Halden sentrum
  • Kun Frp ville fjerne boplikten
  • Her vil Nye Veier legge ny E16 Kongsvinger-E6
  • 32 smittet på byggeplass tilknyttet nytt Stordalen-hotell
  • NTNU-forsker får internasjonal pris for betongforskning
  • COWI vant Hordfast-kontrakt
  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
  • Eiendomsinvestor dømt til fem års fengsel for bedrageri
  • Kvadsheim: - Økt boligbygging mest fornuftige måte å bremse prisveksten på
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Jessheimbadet

Flere prosjekter

  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
  • Rykkinntoppen
  • Tribunen
  • Ny idrettshall – Sognahallen
  • Jarenga barnehage
  • Contiga Askøy
  • OBS Bygg Leangen
  • Øystre Slidre helsetun
  • Ålesund Bybad
  • Hareid Helsehus
  • Tolga kulturhus - Vidarheim
Flere prosjekter

Siste kontrakter

COWI vant Hordfast-kontrakt

Flere kontrakter

  • GK fikk stor kontrakt i regjeringskvartalet
  • AF bygger 163 leiligheter i massivtre som FutureBuilt-prosjekt
  • Rejlers skal planlegge nytt ledningsnett for Bane NOR
  • Multiconsult skal levere forprosjekt for oppdrettsanlegg i Kina
  • Asker Entreprenør bygger 157 boliger i Asker
  • Nexans tildelt kontrakt for sjøkabel over Hadselfjord
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

  • Pon overleverte ti nye elektriske gravere - opplever stor interesse for el-maskiner

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorByggeindustrien

- Mye av årsakene til at den blir dyrere, er at det ble nødvendig med fjerning av mer masser enn vi først trodde og dermed også behov for mye mer stein til fyllinger. Det er derfor viktig hele tiden å foreta nye prognoser på hva sluttkostnaden blir, etter hvert som prosjektet går fremover og man får kontroll på hva slags arbeid som dukker opp, heter det i en melding fra Statens vegvesen.

- Mens noen prosjekter blir dyrere enn først antatt, så er det ikke uvanlig at prosjektene blir billigere. Ett av delprosjektene i Fv. 714 Lakseveien er Valslagstunnelen, Fenestunnelen og Brattstiåstunnelen. Opprinnelig kostnad for delprosjektet var 510 millioner kroner. Den siste tunnelen ble åpnet for trafikk i januar i år, og forventet innsparing er 25-30 millioner kroner, melder vegvesen.no.

Ved Dolmsundet på Hitra er det i ferd med å komme opp en søyle som er en av to hovedsøyler som skal holde Dolmsundbrua NCC startet arbeidet i fjor høst. De har hatt mye jobb med forberedende arbeider og fyllinger for landkarene både på Dolmøya og Hitra. Nå er de kommet godt i gang og hovedsøylen på Hitrasiden er snart ferdig. Den andre hovedsøylen skal stå i sjøen ca. 20 meter fra land på Dolmøya. Her er det sprengt ut for fundament og bygd en senkekasse på land, som skal senkes i fjorden. I tillegg til hovedsøylene bygges det to landfundamenter og ett landkar som fundament for brua.

Når den første hovedsøylen snart er klar, vil det bli montert to forskalingsvogner på den, en på hver side. Deretter støpes to stk. fem meter lange seksjoner av brua, en til hver side av hovedsøylen, hver uke. Når den andre hovedsøylen er ferdig, blir forskalingsvognene flyttet hit, og resten av brua blir støpt, del for del.

Dolmsundbrua blir 462 meter lang inkludert delen over landfundamentene, så selve hovedspennet over Dolmsundet blir 190 meter langt. Seilingshøyden under brua blir 32 meter.

Den nye brua korter ned vegen mellom Hitra og Frøya med ca. 6 kilometer. Den gamle brua (Vettastraumen bru) som går lenger inn i sundet er envegskjørt, mens den nye brua får to kjørefelt og gang- og sykkelbane på den ene siden.

Brua skal være ferdig og åpnes for trafikk sommeren 2015.

Nøkkelord:

Anlegg, Statens vegvesen
 

32 smittet på byggeplass tilknyttet nytt Stordalen-hotell

Beboere evakueres etter jordskred i Halden sentrum

 

Mesta-ansatt alvorlig skadd etter skred i Nordland

 

Her vil Nye Veier legge ny E16 Kongsvinger-E6

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse CEEQUAL-sertifiserte prosjektene er blant de første av sitt slag i Norge


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen