Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Mer gods fra land til sjø!

Illustrasjonsfoto

Publisert: 13.02.2014 20:14.

Det er helt avgjørende å flytte langt mer av godstransporten i Norge fra land til sjø. Gjør vi ikke det vil trafikk-kaoset på norske veier øke.

  • Byggma mer enn doblet resultatet i 2020

  • Krangler om kontorløsninger i regjeringskvartalet: - Arrogant av Statsbygg

  • Løsning for dagpendlere fra Sverige og Finland

  • Nav: 6.500 flere arbeidssøkere i februar

Nettleder

Økt ansvar på kommunene

Les også:

  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
  • En klar oppfordring til byggenæringen
  • Stor utvikling innen elektriske anleggsmaskiner
  • Ikke lenger den store koronaenigheten
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Bjørn Røsten

«Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen»
Les mer

Les også:

  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
  • Norge og den utenlandske arbeidskraften
    Harald I. Hansen
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Løsning for dagpendlere fra Sverige og Finland
  • Nav: 6.500 flere arbeidssøkere i februar
  • Person kritisk skadd under arbeid i en lift i Oslo
  • Rana Gruber noteres på Euronext Growth på Oslo Børs
  • Tildelt forprosjekt-støtte fra Grønn Platform: - Å skape «Avfallsfrie byggeplasser» er noe byggenæringen må gjøre sammen
  • Statnett må bygge nye «fyrtårn» over 85 fjorder og daler
  • 551 nye koronasmittede siste døgn - 225 flere enn for en uke siden
  • Utlendinger som jobber i Norge må kanskje vente til etter sommeren
  • Oslo er børsvinneren i Europa så langt i år
  • Økt ansvar på kommunene
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Jessheimbadet

Flere prosjekter

  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
  • Rykkinntoppen
  • Tribunen
  • Ny idrettshall – Sognahallen
  • Jarenga barnehage
  • Contiga Askøy
  • OBS Bygg Leangen
  • Øystre Slidre helsetun
  • Ålesund Bybad
  • Hareid Helsehus
  • Tolga kulturhus - Vidarheim
Flere prosjekter

Siste kontrakter

COWI vant Hordfast-kontrakt

Flere kontrakter

  • GK fikk stor kontrakt i regjeringskvartalet
  • AF bygger 163 leiligheter i massivtre som FutureBuilt-prosjekt
  • Rejlers skal planlegge nytt ledningsnett for Bane NOR
  • Multiconsult skal levere forprosjekt for oppdrettsanlegg i Kina
  • Asker Entreprenør bygger 157 boliger i Asker
  • Nexans tildelt kontrakt for sjøkabel over Hadselfjord
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

  • Pon overleverte ti nye elektriske gravere - opplever stor interesse for el-maskiner

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorNæringspolitisk redaktør Per Helge Pedersen

Det samme vil ulykkene. Mange menneskeliv vil stå i fare. Men skal vi få til en storstilt omstilling, kreves politisk mot og vilje. Vi må tenke nytt, annerledes og fremtidsrettet.

Det skal nå bygges en enorm containerhavn i Oslo. Det er opplagt nødvendig å gjøre noe med godset i Oslo havn. Men kanskje man nå skal sette seg ned å se på det store bildet. Det beste har vel kanskje vært å bygge en stor containerhavn helt sør i Norge. Derfra kunne man så selektere godstransporten videre. Noe vil gå inn Oslofjorden med båt, men mye vil også kunne gå nordover langs kysten med båt. Det vil være reneste galskapen å frakte dette med trailer.

Per Helge høyde.jpg

Per Helge Pedersen

Jeg er overbevist om at mye av det godset som fraktes med lastebil over grensen til og fra Norge i dag, vil kunne bli transportert på kjøl i fremtiden.

Se bare på all laksen som kjøres fra de ytterste holmer og skjær til Kontinentet. Bare fra Hitra/Frøya går det 100 vogntog frem og tilbake hver dag! Om noen år regner man med at dette blir mer enn fordoblet. Vi snakker om at flere tusen vogntog deltar i en evig loop med laksetransport bare fra de to kommunene ytterst på Trøndelagskysten og til Europa..

Nå bygges en ny havneterminal med ro-ro-kai på Hitra. Da kan mye av laksen bli kjørt direkte om bord i båt for så å bli fraktet til Europa. Det går like raskt og er selvsagt uendelig mye billigere. Dette er også grønn transport i forhold til biltransport. Dette ville være en velsignelse for alle andre trafikanter som bruker de smale veiene til og fra Trøndelagskysten og videre ned E6 til grensen. Dette kan man lese mer om i kommende utgave av Byggeindustrien. Der ser vi også på alt det positive som skjer rundt Kristiansund og Nordmøre havn som også samarbeider med Trøndelagskommunene Hemne og Hitra.

I flere havner jobbes det nå også med avanserte landstrømanlegg slik at forurensningen kan reduseres i den tiden båtene ligger i havn.

Ellers er det på høy tid å se på finansieringen av havner og havneavgiftene. Det at havnepolitikken tidligere har ligget til Fiskeridepartementet viser hvor gammeldags man har tenkt.

Når det gjelder finansieringen av havnene, er det faktisk en liten krig på gang mellom hurtigruteselskapene og havene vedrørende havneavgifter.

– Hver havn går gjennom sine tall nå. Jeg har allerede hørt flere si at de vurderer å sette opp havneavgiften ettersom det ikke dekker kostnadene per i dag, sier nestleder i Norsk Havneforening, Ingvar Mathisen til NRK.no.

Det er full krig mellom Hurtigruten de fleste anløpshavnene. Hurtigruten nekter nemlig å betale avgifter for å legge til kai før de har fått på plass egne avtaler med hver av de 34 havnene. Hurtigruten har så langt betalt 90 millioner kroner i året til havnene.

Folket har slått ring om hurtigrutene og staten har sikret finansieringen. Men havnene må selvsagt få dekket inn de utgiftene man har på slike anløp. Hurtigruten er en aktør som har anløpt havnene langs kysten i 120 år.

I ytterste konsekvens kan striden ende opp i retten. Norsk havneforening, som organiserer de fleste av de berørte hurtigrutehavnene, har nå engasjert advokater for å få debatten inn på riktig spor.

Denne saken er aktualisert etter at Stranda havnevesen på Sunnmøre i fjor stevnet hurtigruten.

Denne diskusjonen viser på mange måter problemet. Men her diskuterer man om småpenger i forhold til det som brukes totalt av penger i samferdsels-Norge. Det er på høy tid at det investeres i havner og skipstrafikk. Tenk nytt. Tenk innovativt er vårt råd.

Målet må være å få fraktet mest mulig gods på den beste, billigste og mest miljømessige måten. Da må vi bruke den våte riksveien langs kysten i langt større grad.

Nøkkelord:

Anlegg
 

Krangler om kontorløsninger i regjeringskvartalet:
- Arrogant av Statsbygg

 

Løsning for dagpendlere fra Sverige og Finland

 

Person kritisk skadd under arbeid i en lift i Oslo

 

Byggma mer enn doblet resultatet i 2020

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse CEEQUAL-sertifiserte prosjektene er blant de første av sitt slag i Norge


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen