Per Helge Pedersen

Skal vi ødelegge norsk byggenæring?

Skal vi ødelegge norsk byggenæring på samme måte som danskene har gjort? Nå er vi på god vei. Byggelederfirma som sitter mellom byggherre og entreprenør dukker opp som paddehatter.

De stjeler folk fra både byggherrer og entreprenører over en lav sko. Dette er firma som tilbyr folk både to og tre ganger mer i lønn enn hva man hadde f.eks. hos en entreprenør. Vi ser også at statlige byggherrer forsyner seg med entreprenøransatte til langt bedre betingelser enn hva vedkommende har hos en entreprenør.

Det vi nå ser i Norge har vi sett i mange år i Danmark. Der ser vi også resultatet. Ingen tjener penger bortsett fra mellomselskapene som skummer fløten.

Vi roper nå et alvorlig varsku her, og vi forventer at byggenæringens organisasjoner kommer på banen.

Det motsatte av samspill

Hver eneste dag får vi henvendelser fra fortvilte entreprenører som nå opplever en stadig tøffere hverdag ute på byggeplassene. Byggelederfirmaene som hyres inn til utrolig gode kontrakter, gjør det de kan for å «tyne» alle entreprenører og leverandører. Til mer «skvis» til mer bonus for konsulentene. Entreprenørene på sin side må bemanne opp på byggeplassene for å stå i mot presset fra konsulentene. Det koster også flesk. Dette er så langt fra samspill som man kan komme.

Tilliten brytes ned

Gjennom år har vi bygget opp et tillitsforhold mellom entreprenører og byggherrer. Nå kan dette tillitsforholdet brytes ned over natten. For å sikre seg et visst overskudd velger mange entreprenører å legge inn en ekstra «buffer» i sine anbud for å stå i mot den skvisingen man vet kommer. Dette gjelder da i byggesaker man vet at «beryktede» byggelederfirma er med. Slik kan vi ikke ha det!

Dersom denne utviklingen ikke stanses, kan entreprenørene utarmes – og hva skjer da med innovasjon og produktivitet i byggenæringen?

Vi må gå motsatt vei

Vi må heller gå andre veien. Statlige byggherrer må lage kontrakter som utfordrer entreprenørene til å komme med de mest kreative og beste løsningene. Hvilke oppgaver skal f.eks en ny vei løse? Hvor mange biler skal bruke veien – og hva gir best fremkommelighet og hva gir den «grønneste» veien? Hvilket byggeprosjekt er best på energiøkonomisering og hvem er best på FDV (forvaltning, drift, vedlikehold) gjennom byggets levetid?

Da Norwegian Contractors i sin tid bygde alle de utrolige betongplattformene, ble innovasjonen trigget i selskapet. Man skapte noen av de mest spektakulære byggeprosjekt som er bygget i denne verden. Fra disse NC-prosjektene pumpes det millioner av kroner inn i statskassen hver eneste time. Den kunnskapen NC-ansatte bygde opp i sin tid har siden betydd mye for hele byggenæringen i Norge. Vi har fortsatt tid, men stanser vi ikke den utarmingen vi nå ser hos entreprenørselskaper, kan det gå skikkelig ille.

Det er også grunn til å stille spørsmål om statlige byggherrer skal være lønnsledende i bransjen.

Dette er en sak som også bør interessere politikerne. Staten og det offentlige får hverken billigere vei, bane eller andre byggeprosjekter dersom denne utviklingen fortsetter. Vi frykter faktisk at kvaliteten på det som skal gjøres blir dårligere. Dette er en sak Regjeringen må ta tak i.