Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Må være der når arktiske ressurser skal utvinnes

Investor og skipsreder Felix Tschudi ser for seg en enorm økning av godsfrakt inn i russisk Arktis, og vil bygge kai og omlastingsområde i Kirkenes. Foto: Jan-Morten Bjørnbakk / NTB scanpix

Publisert: 09.02.2014 14:21. Sist endret: 09.02.2014 18:09.

Ny gruvedrift i Kirkenes var ikke drivkraften da skipsreder Felix Tschudi kjøpte Sydvaranger. Det var havna som fristet – som utgangspunkt for transport og logistikk inn i de arktiske nordområdene i Russland.

  • Boligprisene fortsetter rett oppover

  • Leif (77) har jobbet med mur og betong siden 60-tallet - i fjor høst tok han fagbrev

  • Glamox kjøper britisk teknologiselskap

  • Forskningsrådet med skreddersydd enkeltsatsing for BAE- næringen - håper næringen kjenner sin besøkelsestid

Nettleder

Boligprisene fortsetter rett oppover

Les også:

  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Koronaen utfordrer
  • Økt ansvar på kommunene
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Leif (77) har jobbet med mur og betong siden 60-tallet - i fjor høst tok han fagbrev
  • Glamox kjøper britisk teknologiselskap
  • Forskningsrådet med skreddersydd enkeltsatsing for BAE- næringen - håper næringen kjenner sin besøkelsestid
  • Fylkesvei i Bergen stengt ut uken
  • BNL: Strenge, men nødvendige tiltak for byggeplasser i Oslo
  • Førdepakken lyser ut Kletten gang- og sykkeltunnel
  • Oslo og noen kommuner med mye smitte får flere koronavaksiner
  • Nytt politihus i Bergen kan leies av private
  • Nedstenging i Oslo får store konsekvenser for byggevarehandelen - varehus taper en million i uken
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Jørgen Holmefjord AS har vunnet to nye tunnelkontrakter

Flere kontrakter

  • Betonmast bygger ny friidrettsarena i Göteborg
  • AF bygger Os skole og idrettsarena
  • Peab bygger barne- og avlastningsboliger i Tromsø
  • Veidekke bygger ny legevakt i Arendal
  • HENT starter på milliardprosjektet Aker Tech House
  • COWI vant Hordfast-kontrakt
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorNTB

Nå kan visjonen bli virkelighet. Drøye sju år etter kjøpet ser Tschudi at beslutninger tas som kan gi store ringvirkninger i Øst-Finnmark. For sammen med Kolahalvøya utgjør Øst-Finnmark en isfri kile inn i Arktis som kan brukes som plattform til å betjene kommende aktiviteter i nærområdet Barentshavet Sørøst, men også andre steder i russiske Arktis.

Banebrytende LNG

Den viktigste enkeltbeslutningen som nå gir grunn til optimisme, er ikke en russisk-norsk-fransk utbygging av Stockman-feltet 55 kilometer til havs, slik mange spådde. Det er et russisk-fransk-kinesisk gigantprosjekt lenger øst på land i Jamal der en LNG-terminal nå skal bygges med tre ganger så stor kapasitet som Statoils Melkøyaterminal i Hammerfest.

– Dette er et utrolig banebrytende prosjekt som viser at noen tør å satse i så stor skala. Da snakker vi ikke om hvem som helst, men russiske Novatek sammen med franske Total og kinesiske CNPC. For meg er dette er sterkt signal om at den utviklingen vi har snakket om i arktiske deler av nordområdene er både teknisk mulig og kan forsvares økonomisk, sier Felix Tschudi til NTB.

Mer aktivitet

Bare dette prosjektet alene er så omfattende og innebærer så store transportbehov at havna i Kirkenes og næringsområdene rundt kan bli gull verdt. Jamal-utbyggingen innebærer at millioner av tonn med utstyr skal inn til Sabetta på østsiden av den sibirske halvøya. Mye av dette vil passere Kirkenes, og kanskje vil noen stoppe på veien.

LNG-terminalen på Jamal er bare ett prosjekt. Felix Tschudi tror på mye mer aktivitet i russiske nordområder og på norsk og russisk side i Barentshavet. I tillegg kommer den strategiske posisjonen som inngangsport til den nordlige sjøruten som neppe blir det nye Suez, men der trenden er at trafikken øker.

– Når først beslutningen blir tatt for å utvikle et olje- eller gassfelt eller en gruve, begynner med en gang de som skal åpne disse feltene å se seg om etter løsninger for transport. Det er transport og logistikk som gjør det mulig at ting kan skje. Da ser de etter hva som finnes av tilbud i området. Da må havna være på plass eller klar om kort tid, ikke bare planer om å bygge om noen få år, sier Tschudi til NTB.

Gradvis

Gjennom datterselskapet KILA- Kirkenes Industrial Logistics Area har Tschudi Kirkenes planer om å bygge ut omtrent én million kvadratmeter med kai, vei og infrastruktur rett ved Kirkenes sentrum.

Utbyggingen skal skje gradvis. I første trinn er det snakk om å utvikle om lag 300 mål med kaiområde.

– Vi må ta det litt stein for stein. Men det er utrolig viktig å få den første steinen på plass. Den første kaia kan være på plass i løpet av 2015 dersom behovet oppstår. Området er ferdig regulert og vi kan få en midlertidig privat veiløsning på plass i løpet av sommeren og en permanent offentlig vei innen 2018, sier Tschudi.

Nøkkelord:

 

Leif (77) har jobbet med mur og betong siden 60-tallet - i fjor høst tok han fagbrev

 

BNL:
Strenge, men nødvendige tiltak for byggeplasser i Oslo

 

Nedstenging i
Oslo får store konsekvenser for byggevarehandelen
- varehus taper en million i uken

 

Privatmarkedet sørget
for milliardvekst for byggevarehandelen i 2020

 

Forskningsrådet med skreddersydd enkeltsatsing for BAE- næringen
- håper næringen kjenner sin besøkelsestid

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen