Michael Bors i Jernbaneverket håper å tildele tunnelkontrakter på Follobanen i 2014.

Håper å tildele tunnelkontrakter på Follobanen i år

Det kom frem under vei- og jernbanemyndighetenes bransje- og leverandørdag fredag.

Follobanen

-22 kilometer dobbeltspor

-Landets lengste jernbanetunnel på 20 kilometer

-Bygging av nye Ski stasjon, omfattende arbeider på Oslo S

-Nødvendig omlegging av spor til Østfoldbanen

-Totalt 64 kilomter med nye jernbanespor

-Designes for hastighet opptil 250 kilometer i timen

-Hovedsakelig totalentrepriser

- Ferdig anlegg etter planen i 2021

Storprosjektene står i kø på anleggessiden, noe også interessen for Jernbaneverkets, Statens vegvesens og fylkeskommunenes bransje- og leverandørdag var en tydelig indikator på. Konferansesalen på Vika Atrium var smekkfull, og arrangørene var nødt til å avvise flere som ønsket å delta.

Tunnelarbeid i gang i 2014?

Ett av prosjektene det er størst interesse rundt, er 20-milliardersprosjektet Follobanen.

Prosjektet består av noen få store kontrakter, noen mindre og en del små på forberedende.

- Det er først og fremst forberedende arbeider på Åsland, Oslo S og Ski som kommer i 2014, samtidig som vi har gjort prekvalifiseringen på den store tunnelentreprisen, sa direktør for marked og leverandørutvikling i Jernbaneverkets Utbyggingsdivisjon, Michael Bors, til en samlet rådgiver- og entreprenørbransje.

Tilbudspapirene på de store tunnelentreprisene skal ifølge Bors sendes ut så fort arbeidet med å kvalitetssikre styringsunderlag og kostnadsoverslag (KS2) er fullført. Når det blir, er fortsatt uvisst – men Jernbaneverket håper å ta viktige steg videre i år.

- Vi håper vi kan tildele og starte opp tunnelkontrakten i 2014, sa Bors.

De to andre store totalkontraktene – innføring av Follobanen til Oslo S og strekningen Langhus-Ski – skal sendes ut før tunnelkontrakten er tildelt, men ikke i parallell.

- Da vil vi startet prekvalifiseringsarbeidet på de to andre store entreprisene. De kommer i sekvens, slik at markedet får kapasitet nok til å regne på jobbene, sa Bors.

Lengste jernbanetunnel

Jernbanetunnelen som skal bygges blir landets hittil lengste jernbanetunnel med sine 20 kilometer.

Arbeidene blir svært krevende. Tunnelen skal krysse gjennom Ekebergåsen, et område sentralt i Oslo der det allerede finnes både veitunneler og elevløp.

Tunnelen skal drives med fire tunnelboremaskiner (TBM) som hovedmetode, men det vil også bli brukt drill and blast.

Tunnelarbeidene er planlagt i to totalentrepriser. Den ene for TBM-strekningen, mens den andre for bygging av nye spor for Østfoldbanen (inngående), fjellhall der Øsfoldbanen og Follobanen møtes, samt første delen av tunnelen fra Oslo (drill & blast).