Fra venstre administrerende direktør for PPGs nordiske satsing, Peter Sørensen, og konsernsjef i Malorama, Nils Sund.

Verdens største malingsprodusent inntar Norge

Verdens største malingsprodusent, PPG Industries (PPG) , inntar det norske markedet gjennom en omfattende samarbeidsavtale med Malorama , som er Norges ledende handelshus innen overflatebehandling.

PPG, som allerede er markedsledende i Danmark og godt posisjonert i Sverige, har planer om å ta markedsandeler i Norge.

- Norge er et land med stor kjøpekraft og en dynamisk malingsbransje. Det er naturlig for oss å gå inn i det norske markedet for å styrke og utvide vår nordiske satsing, sier administrerende direktør for den nordiske satsingen til PPG, Peter Sørensen.

Avtalen trer i kraft fra mars 2014 og gir Malorama en eksklusiv rett til å distribuere og selge PPGs malingsmerker Dyrup, Sigma og Gori til proff- og detaljmarkedet innen bygningsmalingssegmentet i Norge.

Del av en ambisiøs vekststrategi

Med PPG som samarbeidspartner er Malorama godt rigget for videre vekst. – Da vi i 2013 innledet en dialog med PPG, hadde de allerede konkrete planer om å gå inn i det norske markedet. Vi er glade for at PPG anser oss som den beste samarbeidspartneren i Norge. Vi har hatt en sterk vekst de siste årene og har ambisjoner om å vokse videre. PPG tilfører oss en ny markedsdimensjon, som åpner for en videreutvikling av Malorama, sier Nils Sund, konsernsjef i Malorama AS.

Styrket posisjon i det nordiske markedet

PPG er i dag markedsledende i Danmark, og har en etablert posisjon i det svenske markedet. - Det har lenge vært et mål for PPG å innta det norske malingssegmentet. Da muligheten til å samarbeide med Malorama dukket opp, var dette den muligheten vi var på jakt etter. Vi ser frem til et langsiktig og godt samarbeid med Malorama og har klare ambisjoner om å bli markedsledende i Norden, sier direktør for den nordiske satsingen til PPG, Peter Sørensen.

Bredere varesortiment

- Våre eksisterende leverandører kombinert med det nye samarbeidet med PPG gjør at Malorama kan tilby et konkurransedyktig prisnivå og varesortiment til alle kundesegmenter innen malingskategorien i Norge. Målsettingen er at dette skal komme våre kunder og eksisterende samarbeidspartnere til gode i form av bedre kvalitet, produktmangfold og best mulige priser, sier Nils Sund.

Etablerer en egen norsk organisasjon

PPG er opptatt av å ha god kontakt med markedet og kunder i Norge og erkjenner at det norske markedet krever lokal kunnskap og kompetanse. – Vi jobber med å etablere en egen norsk salgsorganisasjon som skal følge opp og utvikle PPG i Norge. Vi har ansatt Terje Rustad, som har lang erfaring fra malingsbransjen i Norge, til å lede vår norske satsing, sier Sørensen.