Torshov Torg

Terje Haugen (fra venstre), Inge Sørum og Håvard S. Amlien forteller at Torshov Torg har vært et vel gjennomført prosjekt for BundeBygg.

På trendy Torshov, omringet av ærverdige, gamle bygårder, står nybygde Torshov Torg; 220 leiligheter med et stort avskjermet fellesareal i midten.

Fakta

Sted: Oslo

Prosjekttype:
Bolig og næringsareal

Kontraktsum:
Ca 190 millioner kroner

Bruttoareal: 22.670 kvm

Byggherre: Torshov Torg

Samarbeidsentreprenør:
BundeBygg

Arkitekt: Hegglund & Koxvold

Rådgivere: Byggfysikk: Multiconsult l RI-B: Kjell Ludvigsen l RI-V: Deltatek l RI-E: RIE Consult l RI-Akustikk: Byakustikk l RI-Geo/Miljø: Norges Geotekniske Institutt, Norconsult, Siv. Ing Albert Ølnes l RI-Brann: Boro‐Bygg

Underentreprenører/leverandører: Anleggsgartner: Steinmiljø l Graving/ sprengning: Dokken l Rivningsarbeid: Ost-Riv l Spunting/ peling: Kynningsrud l Dekkebord: Hansmark Norge l Forskalingsutstyr/ veggforskaling: Teknikk l Lev. betong: Unicon l Prefab trapper: Nor Element l Betongkonstruksjoner: Norske Bæresystemer l Byggevarer: Optimera l Innv. vegger: Hadeland stål‐ og gips l Dørmontasje/ belistning: Hd‐Entreprenør l Taktekking: Romerike Tak og Membran og Takmontør'n l Vindu: Lian l Glass / balkongrekkverk: Sagstuen l Maler: Malermester Henrikson Rehab, Malermester Harald Askautrud, Oslo Tapet & Gulvbelegg l Gulvavretting: BWH‐gulvav-retting l Parkett: Tremiljø Prosjekt l Flis: Prax fliser l Kjøkken/ garderobe: Drømmekjøkkenet Prosjekt l Badekabier: Parmarine l Rekkverk/ trapper: Jotne Ankers l Innv. spiraltrapp: Weland l Blikkenslager: Tak & Beslag l Mur- og pussarbeid: Mjøndalen Mur & Puss l Rørlegger: BA Rør l Ventilasjon/ automatikk: Haaland klima l Elektro: Elektro Experten l Branntetting/ fuging: Norsk Brannforebygging l Tredører: Gekko Norge l Ståldører: Daloc l Alu.dører/ glassfelt: Norske Metallfasader l Heis/ P-system: Multiparking, P-Plan

Høsten 2013 ble de siste leilighetene overlevert i Torshov Torg i Oslo. Spaden gikk først i jorda senhøsten 2010, og første byggetrinn var ferdig august 2012. Nå er 220 leiligheter og 4.600 kvadratmeter næringsareal ferdigstilt og i bruk.

Bundebygg har hatt totalentreprisen, som er en samarbeidsentreprise med byggherre. Innleid prosjekt-
leder Terje Haugen forteller at entrepriseformen har vært en suksess på prosjektet.

– Vi har gjort oss noen veldig gode erfaringer på Torshov Torg, sier han.

Sammen med prosjekt-
ingeniør Håvard Amlien og byggeplassformann Inge Sørum er han en av de gjenværende funksjonærene etter at de siste 117 leilighetene ble overlevert i høst.

– Det har ikke vært en spesielt utfordrende konstruksjon, men det er mulig at konsulentene har måttet jobbe litt med tanke på grunnen, sier Inge Sørum.

I tillegg til den velkjente Oslo-leiren, er grunnen under Torshov Torg også, til en viss grad, preget av nærheten til Akerselva, og Sørum forteller at det i tillegg går et morenelag gjennom tomta. Det er, på forskjellige punkter, mellom 20 og 30 meter ned til grunnfjellet.

– Torshov Torg er funda-
mentert på peler til fjell, så det er noen solide konstruksjoner, sier Terje Haugen.

Tunneler og tekking
De første som flyttet inn i Torshov torg var Rema 1000, som åpnet butikk i lokalene under torget i 2012. Byggeprosessen har derfor vært preget av en rekke forholdsregler for å unngå problemer for leieboerne.

– Vi gjorde en provisorisk tekking over hele butikken, og førte vann ned i provisoriske nedløp. Det var absolutt en suksess, forteller prosjektingeniør Håvard Amlien.

I tillegg til å bygge over en butikk i full drift, har også beboerne som flyttet inn i august 2012, blitt tatt hensyn til gjennom andre byggetrinn.

Nytolket tradisjon
Selv om torget inne i karrébebyggelsen har vært en byggeplass, har de første beboerne lett kunnet manøvrere seg gjennom i anleggstunneler.

Arkitekt Jon Hegglund i arkitektkontoret Hegglund & Koxvold kan fortelle at Torshov Torg er et prosjekt hvor man har blandet både tradisjonelle og noen litt sprekere ideer.

Selv om grunnideen med karrébebyggelse rundt et lukket torg er gjort på en gammel og velkjent oppskrift på Torshov, har man også gjort nye grep for å appellere til moderne beboeres krav og ønsker.

– Vi ønsket en viss åpenhet, så vi har laget spalter mellom byggene som skal slippe sollyset inn på torget, i tillegg til at vi har trappet ned mot sørøst for å få inn formiddagssolen. Ved å tolke den gamle karrébebyggelsen på en ny måte, har vi fått inn mye lys, luft og åpenhet i Torshov Torg, sier han.

God næring
Selv om torget inneholder både bolig- og næringsarealer, har de to blitt tydelig adskilt, med næringslokalene og parkering lagt under torget. På grunn av de vanskelige grunnforholdene har man valgt en teknologisk og rasjonell parkeringsløsning, med både parkeringsheiser og plattformer i ett plan.

– Det automatiske parkeringssystemet er valgt spesifikt på grunn av grunnforholdene, bekrefter arkitekten.

Der hvor det før lå en parkeringsplass med tilknytning til et gammelt minikjøpesenter, er det nå et helt bilfritt torg, takket være den underjordiske parkeringen. Rundt torget står bebyggelsen, preget av lys tegl og fasadeplater, med innslag av mørkmalt panel.

Nabotomten, som delvis har blitt benyttet av entreprenøren under byggingen av Torshov Torg, er regulert for enda et boligbygg. Dette skal, etter planen føres opp med tilknytning til Torshov Torg.


Flere prosjekter