Både vegdirektør Terje Moe Gustavsen og EBA-leder Kari Sandberg mener det er nødvendig med en granskning av asfaltbransjen.

Statens vegvesen gransker asfaltbransjen

Statens vegvesen og EBA står sammen når det nå settes i gang en omfattende granskning av asfaltbransjen.

Statens vegvesens granskning av asfaltbransjen kommer i kjølvannet av den såkalte «asfaltsaken» fra 2011 hvor Konkurransetilsynet som kjent ila Veidekke og NCC gigantiske overtredelsesgebyrer for markedsdeling, pris- og anbudssamarbeid, og utveksling av annen strategisk informasjon i forbindelse med asfaltanbud i Trøndelag.(NCC har brakt saken inn for tingretten).

Statens vegvesen varslet granskning av asfaltbransjen kort tid etter avsløringene. Også EBA var tidlig på banen og tok initiativ til en grundig gjennomgang av bransjen. Igangsettelse av granskningsarbeidet har drøyd såpass lenge fordi Konkurransetilsynet ytret ønske om å bli ferdig med sitt arbeid først.

Leier inn eksternt konsulentselskap

Under Asfaltdagen kunne vegdirektør Terje Moe Gustavsen fortelle at de nærmer seg en utlysning av konkurranse for granskningsoppdraget. Konsulentselskapet som får oppdraget vil få ansvaret for et omfattende granskningsarbeid som skal resultere i en grundig rapport som vil kartlegge ulike sider av asfaltbransjen.

Asfaltgranskningen vil i hovedsak dreie seg om følgende tre punkter:

* Gjennomgang for å fastslå om konkurranselovgivningens bestemmelser overholdes.

* Analyse av bransjens struktur i forhold til åpen og virksom konkurranse.

* Gjennomgang av bransjeaktørenes arbeid for å sikre seg mot ulovlig prissamarbeid, markedsdeling med mer.

– Granskningsarbeidet vil også omfatte en gjennomgang av Statens vegvesens gjennomføringspraksis og kontraktstrategier. Dette for å se på om vi kan innrette oss på en annen måte som kan gjøre det mindre aktuelt med prissamarbeid, sier Terje Moe Gustavsen til Byggeindustrien.

– Målet er en ren asfaltbransje

– Vi ønsker utelukkende at det skal komme noe positivt ut av granskningsarbeidet. Vi skal ikke løfte på flest mulig dyner helt til vi finner noe, men finner vi noe må dette tas på alvor. Målet er en asfaltbransje som er ren og det er det en slik rapport skal bidra til, fortsetter vegdirektøren.

Gustavsen tror og håper at de som skal utføre granskningsarbeidet møter en åpen bransje og han sitter med et sterkt inntrykk av at bransjeaktørene selv ser nytteverdien i å få en slik rapport på bordet.

Kostnadsramme på fire millioner

Granskningsarbeidet har en øvre kostnadsramme på fire millioner kroner. Kostnaden blir delt 50/50 mellom Statens vegvesen og bransjen.

– Vi har satt høsten 2014 som et ferdigtidspunkt for rapporten, men for oss er det viktigere å gjøre enn grundig jobb enn å bli ferdig tidlig, understreker Terje Moe Gustavsen.

Viktig for EBA

EBA-leder Kari Sandberg sier til Byggeindustrien at de er glade for at granskningen de tok initiativ til i 2011 endelig kommer i gang.

– Granskningsarbeidet er både viktig og nødvendig. Jeg håper bransjen vil lære mye av den kommende prosessen og at rapporten kan bidra til å sikre et velfungerende asfaltmarked i Norge, sier Sandberg.