Follobanen
- Norges største landbaserte prosjekt i nyere tid
- 22 km nytt dobbeltspor fra Oslo S til kollektivknutepunktet Ski
landets lengste jernbanetunnel (20 km)
- første lange jernbanetunnel i Norge med to atskilte tunnelløp
skal bygges/drives med fire tunnelboremaskiner (som første jernbanetunnel i Norge)
- en del av tunnelarbeidet skal utføres ved konvensjonell sprengning
- omfatter bygging av nye Ski stasjon, komplisert arbeid på Oslo S, omlegging av spor til Østfoldbanen inn mot Oslo S og mellom tunnelen og nye Ski stasjon
- omfatter totalt 64 km nye jernbanespor
- designes for hastighet opp mot 250 km/t
- viktige forberedende arbeider startet i 2013
- hovedarbeid fra 2014
- Follobanen skal etter planen være ferdig i 2021
(Kilde: Jernbaneverket.no)
Når Follobanen står ferdig kan tog kjøre fra Oslo S til Ski på 11 minutter. Den nye toglinjen, med landets lengste jernbanetunnel, blir innerste del av InterCity-utbyggingen sørøst for Oslo.
Nå invitrerer Jernbaneverket deg med ut på en virtuell reise med Follobanen som varer i litt over minuttet.
Follobaneprosjektet er det største samferdselsprosjekt i Norge og får landets hittil lengste jernbanetunnel. Nytt dobbeltspor mellom Oslo S og kollektivknutepunktet Ski skal i samspill med Østfoldbanen gi en ny hverdag for togpassasjerene.
I tillegg til den lange tunnelen omfatter Follobaneprosjektet bygging av nye Ski stasjon, betydelige arbeider på Oslo S, nødvendig omlegging av spor til Østfoldbanen inn mot Oslo S og mellom tunnelen og Ski stasjon.