Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen vil at veiene skal bygges med kontinuitet som i skipsindustrien.

Solvik Olsen: - Veibygging må gjøres som skipsbygging

Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen vil ha slutt på klattvis veibygging.

Solvik Olsen var tidligere i dag en av innlederne til Anleggsdagene på Gardermoen, og et av de viktigste budskapene hans var at det må bli fart på veibyggingen.

- Før jeg begynte i politikken, jobbet jeg i skipsindustrien. Der nytter det ikke å bygge for et eksempel et LNG-skip stykkevis og delt – først baugen, så bakparten av skipet et par år senere, og så maskineriet et par år etter det igjen. Båten må bygges sammenhengende, og sånn er det med veibygging også. Vi må få slutt på en klatt der og en klatt her, nå må det bli kontinuitet i veibyggingen, sa Solvik Olsen.

- Burde ikke være mulig

En planleggingstid på 10 år for veibygging burde heller ikke være mulig sa samferdselsministeren til deltakerne på Anleggsdagene.

Mineraloljeavgiften

Når det gjaldt den mye omstridte økningen av mineraloljeavgiften, sier Solvik Olsen dette til Byggeindustrien før han forlot Anleggsdagene på Gardermoen:

- Vi i Frp skulle gjerne ha unngått mineraloljeavgiften. Den rammer anleggsbransjen hardt, og vi vet at veibyggingen blir dyrere som følge av denne avgiften.

Refser Venstre og Krf

Han vil imidlertid ikke spekulere for mye over hvilke alternative løsninger til mineraloljeavgiften som finnes.

- Det fører bare til forventninger i bransjen som kanskje ikke lar seg gjøre å oppfylle. Men det er viktig for meg å fremheve at det ikke er den blå regjeringen som foreslo avgiftsøkningen. Det var Venstre og Krf som krevde en slik økning. Disse partiene må forstå at det finnes andre virkemidler. Men som samferdselsminister må jeg respektere at det var et samlet Storting som vedtok økningen, sier Ketil Solvik Olsen til Byggeindustrien.