Hurtigbåtterminalen

På Brattøraområdet i Trondheim ligger allerede kjente bygg som Rockheim, storhotellet Clarion Hotel & Congress, Miljødirektoratet og Sintef Sealab. Nyeste tilskudd er den nye Hurtigbåt-
terminalen for hurtigbåtforbindelsene fra Trondheim til Fosen og Kristiansund som ble tatt i bruk 1. januar i år.

Fakta

Sted: Trondheim

Prosjekttype: Nybygg

Byggherre:
Sør-Trøndelag fylkeskommune

Bruttoareal: 500 kvm

Totalentreprenør: HENT

Prosjektkostnad:
80 millioner kroner

Arkitekt: Lusparken Arkitekter

Lark: Snøhetta

Byggherreombud: FDV Consult

Rådgivere: RIB: Karl Knudsen l RIGeo: Norconsult l RIBrann: Cowi l RIV/ RIVA/ RIAku/ RIBYFY: Sweco l RIE: Bravida

Underentreprenør/leverandører: Oppmåling: Nidaros Oppmåling l VVS: Oras l Elektro: Bravida l Stålkonstruksjoner: Øysand Stål l Grunn: Brende l Betong: Norbetong l Glas/alu: Glassbygg l Innredninger og akustikkelementer: Otretek l Peling: NSP l Betongsliper: Betongsliperen l Mur og flis: Ragnar Skånøy l Malerarbeider: MTG l Blikkenslager: Mesterblikk l Ytterdører: KIAS l Innerdører: Nordic Dørfabrikk l Taktekker: Trondheim Tak l Lås og beslag: BeslagConsult l Pumpehus på flytebrygger: Rustfrieksperten l Flytekai: Marina Solution

Sør-Trøndelag fylkes-kommune som byggherre har flyttet hurtigbåttermi-
nalen om lag 100 meter vestover fra den tidligere bygget som ble kalt Pirterminalen. Den er nå plassert vis-a-vis Sintef Sealab som er Sintefs senter for det meste som har med fiske og sjø å gjøre. For ett år siden ble den nye brua, kalt «Sjøgangen» tatt i bruk. Den forbinder Trondheim jern-
banestasjon med havna og går tvers over alle jernbane-
sporene i den store jern-
baneterminalen på Brattøra. Når den nye hurtigbåttermi-
nalen nå er et faktum, vil reisende som kommer med, eller skal reise med hurtig-
båtene, ha en betydelig kortere vei, bare vel hundre meter, til jernbane og buss-
terminal med blant annet bussforbindelse til flyplassen på Værnes.

– Plasseringen av hurtigbåt-
terminalen er et ledd i Trondheim kommunes plan for utformingen av hele Brattøraområdet. For oss i fylkeskommunen som er ansvarlig for kollektiv-
trafikken, har det vært viktig å få en best mulig trafikkavvikling mellom de ulike transportsystemene. Derfor var forbindelsen med brua «Sjøgangen» og den nye hurtigbåtterminalen viktig for oss, sier fylkeskommunens prosjektleder, sivilingeniør Atle Holberg til Byggeindustrien.

Varmt med fjernvarme
Nordavinden blåser kald og skarp inn fra Trondheimsfjorden, og termometeret viser ti minusgrader. Inne i terminalbygget er det imidlertid varmt og behagelig, oppvarmet som hele den 325 kvadratmeter store ventehallen er med fjernvarme i gulvet, produsert på søppel fra Statkrafts fjernvarmeanlegg på Heimdal, 11 km lengre sør. Inne i ventehallen er det som møter oss lange rekker med benker i lakkert tre. Trebenkene har allerede rukket å få hard «medfart» i den lokale pressen.

Kundene som bruker terminalen, er langt fra fornøyd med å sitte på harde trebenker etter at de i årevis kunne kose seg med kaffebord og kaféteria i den fraflyttede Pirterminalen.

– Vi tar kritikken til etterretning og har alt satt i gang et arbeid for å få skiftet ut trebenkene med noe mer behagelig. Derimot kan vi ikke love noen kaféteria slik enkelte har krevd, men det er mulig det kan bli satt opp noen automater for kaffe med mere, sier Holberg.

Oppdraget til HENT
Det var HENT som gikk seirende ut av anbudskonkurransen i november i 2012. Kontrakten er et såkalt samspillprosjekt som betyr at byggherre og entreprenør har et tett samarbeid. Her skjedde det i den innledende fasen, ikke minst fordi byggherren, fylkeskommunen syntes bygget ble for dyrt. Sammen klarte entreprenør og byggherre å få ned prisen med nær ti prosent eller om lag fem millioner kroner, i følge HENTs prosjektsjef, Morten Spakmo.

Plasseringen av terminalen var for lengst bestemt da bygge-
arbeidene tok til 2. mai i fjor. Alt for tre år siden ble det vedtatt at terminalen skulle plasseres ved «Sjøgangen». Da passet det mer enn godt at stein og masse fra den store Strindheimtunnelen bare en snau kilometer unna kunne dumpes i havnebassenget og brukes som grunn. Strindheimtunnelen som skal åpnes i år, er en del av det nye veisystemet som omslutter Trondheim.

– Selv om bygget hviler på steinmasser ute i havnebassenget, var vi nødt til å sikre oss mot mulige rystelser. Derfor er gulvet i hallen bygd med dobbelarmert, selvbærende flate med 30 cm tykk betong. Det mener vi skal sikre stabiliteten mot mulige setninger i sjøbunnen og i den store steinfyllingen bygget hviler på, forteller prosjektleder Rune Solli.

Trepanel
Ansvarlig for utformingen av bygget har vært Lusparken Arkitekter AS i Trondheim. Fasaden ut mot sjøen er i glass, mens fasaden på innsiden av ventehallen består av spesialfreset furu-
panel fra oppdalfirmaet Otretek. Det samme gjelder ytterpanelet mot øst. Også himlingen er av tre, levert av samme firma.

Ved siden av selve ventehallen med sine trebenker, består bygget av toaletter, kjøle- og fryserom, vaskerom og lager. Bygget er også utformet slik at det med tid og stunder også kan være servicebygg for en småbåthavn som Trondheim Havn har planer om å etablere i umiddelbar nærhet av hurtigbåtterminalen.

Hele bygget er på 500 kvadratmeter der selve ventehallen utgjør to tredjedeler.

I tillegg til selve hovedbygget, har HENT også hatt ansvaret for å bygge to flytebrygger, som binder ventehallen sammen med hurtigbåtene som terminalen er bygd for å betjene. De har også bygget et anlegg for fylling av drivstoff og smøreoljer for båtene. Den totale prislappen er på 80 millioner kroner. Av dettestår terminalbygget, flytekaier og drivstoffanlegget for 54 millioner, mens oppfyllingen av sjøbunnen har kostet 26 millioner. Det var ikke en del av vårt anbud, og var gjennomført før vi kom inn i bildet, opplyser Spakmo.

Stod sikkert i stormen
Terminalen stod ferdig til nyttårsskiftet slik kontrakten gikk ut på, men Rune Solli medgir at det ble hektisk mot slutten. For en del av de 30 som har jobbet med bygget, ble det derfor smått med juleferie denne gangen. At bygget tåler en støyt fikk HENT erfare da stormen «Ivar» en fredagskveld like før jul slo ned som lyn fra klar himmel over denne delen av Trøndelag, og klarte å gjøre betydelige skade de to-tre timene stormen stod på. Men Hurtig-
båtterminalen holdt stand. Bedre lakmustest på at et nybygg tåler en støyt kunne verken byggherre eller entreprenør ha bestilt.


Flere prosjekter