Tunneldriving. Illustrasjonsfoto

Nyttiggjør seg av tungmetallholdig skifer med ny metode

Takket være en ny metode kan Vegvesenet deponere alunskifer fra tunneldrivingen på riksvei 4 i Gran kommune, og bruke den som fyllmasse hvor veien krysser ei myr.

Det melder Statens vegvesen i en pressemelding på sine nettsider mandag.

I forbindelse med bygging av ny riksvei 4 gjennom Gran kommune i Oppland, har Vegvesenet utviklet en ny metode for håndtering av masse som inneholder alunskifer. Alunskifer som blir sprengt ut fra tunnelen som bygges ved Gran sentrum, skal brukes som fyllmasse på en strekning der den nye veien går gjennom ei myr.

Tungt og giftig

Alunskifer inneholder en rekke giftige tungmetaller som kadmium, kobber, nikkel og sink, men også arsen, uran og kvikksølv. Bergarten kan dermed frigjøre skadelige tungmetaller og radongass når den kommer i kontakt med luft. Statens vegvesen har i flere år samarbeidet med forskere innen ulike fagmiljøer for å finne fram til en trygg metode for håndtering av alunskifer fra tunnelbyggingen på Gran. Metoden som skal brukes er, ifølge meldingen på Vegvesen.no, godkjent av Miljøverndirektoratet.

Et alternativ for alunskiferen fra tunneldrivingen er å deponere den på Langøya i Holmestrandfjorden. Å frakte rundt 100.000 kubikkmeter masser med lastebil fra Gran ville både ha vært lite miljøvennlig og belastende på trafikken. I stedet blir massene brukt som fyllmasse lokalt, der de skal graves ned under grunnvannsnivå, skriver Vegvesenet. På denne måten blir skiferen stabil, slik at den ikke lekker ut miljøskadelige stoffer. Den nye veien vil ligge oppå fyllmassene.

Foregangsprosjekt

– Vi har tatt prøver av grunnvannet og vassdrag i området på forhånd, og vil følge opp med kontrollmålinger under og etter bygging av vegen, uttaler byggeleder Sturla Elvsveen i pressemeldingen.

– På denne måten vil vi oppdage eventuelle endringer i vannkvaliteten. Inne i tunnelen vil vi foreta kjerneboringer når vi nærmer oss lag som inneholder alunskifer, slik at vi vet når vi kommer i kontakt med denne massen. Dermed får entreprenøren tid til å organisere transport av masse ut fra tunnelen og legge den på riktig sted.

Alunskifer finnes naturlig i grunnen mange steder på Østlandet. Metoden som nå tas i bruk for første gang på Gran, vil trolig kunne brukes også ved andre anleggssteder der forholdene legger til rette for det.