Her løftes den andre hovedbæreren på plass i det som blir den nye avgang- og ankomsthallen på Oslo lufthavn. Foto: Oslo Lufthavn

Første av syv hovedbærere på Oslo lufthavn på plass

Kruse Smith har en kontrakt med Oslo lufthavn på 105 millioner kroner eks. mva. om å bygge taket på den nye sentralhallen. Taket er tilsvarende det man kjenner fra dagens sentralhall, med lange limtrefagverk som bærere.

- Vi bruker 14 limtrefagverk på 91 meter som kobles i par. Elementene har et spenn på 54 meter, så det er store dimensjoner, sier avdelingsleder Bjørn Velken i en pressemelding.

Det var et spektakulært syn da Kruse Smith løftet på plass den første av syv doble limtrefagverk til den nye avgang- og ankomsthallen på Oslo Lufthavn torsdag ettermiddag. Foto: Kruse Smith

Kruse Smiths anleggsavdeling i region Syd fikk oppdraget på grunn av sin erfaring med bygging av trebroer.

- Vi i anleggsavdelingen jobber jo vanligvis ikke med bygg, men her får vi absolutt brukt vår kompetanse og erfaring, sier Velken.

I tillegg til de lengste elementene, skal det også monteres 84 sekundære fagverk med 15 meters spenn. Den nye sentralhallen er på 52.000 kvadratmeter og skal stå ferdig i 2017. Kapasiteten økes med 34 nye innsjekkingsskranker og skal føre til mindre kø på flyplassen.

Kruse Smith har også fått tilliten til å bygge tak og takkonstruksjoner på rundt 18.000 kvadratmeter, samt fasader, vinduer, ytterdører og porter i Pir Nord på Oslo lufthavn Gardermoen. Kontraktssummen her er på 380 millioner kroner eks. mva.