Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Vurderer jernbanestasjon ved Vikingskipet

Publisert: 07.01.2014 13:40.

Jernbaneverket har utredet en rekke alternative traseer for dobbeltspor gjennom Hamar, og et av to gjenværende alternativer inkluderer en ny jernbanestasjon ved Vikingskipet.

  • Planleggingen av ny politihøgskole settes i gang

  • Nybø: Forhandlinger med Storbritannia inn i siste fase

  • Ikke kontroll på brann i næringslokale på Toten

  • Isopartner etablerer ny avdeling utenfor Trondheim

Nettleder

Koronaen utfordrer

Les også:

  • Økt ansvar på kommunene
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
  • En klar oppfordring til byggenæringen
  • Stor utvikling innen elektriske anleggsmaskiner
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Bjørn Røsten

«Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen»
Les mer

Les også:

  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
  • Norge og den utenlandske arbeidskraften
    Harald I. Hansen
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Planleggingen av ny politihøgskole settes i gang
  • Nybø: Forhandlinger med Storbritannia inn i siste fase
  • Ikke kontroll på brann i næringslokale på Toten
  • Isopartner etablerer ny avdeling utenfor Trondheim
  • Flisekompaniet åpner butikk i Bodø
  • Innlandet skal asfaltere 183 kilometer - slik ligger entreprenørene an i konkurransen om oppdragene
  • Lastebil mistet 800 liter maling i Oslo
  • Flere nye bygg har rast ned i skredgropen i Gjerdrum
  • Aina Sunde Dahl skal lede Multiconsult i sør
  • HENT starter på milliardprosjektet Aker Tech House
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Jessheimbadet

Flere prosjekter

  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
  • Rykkinntoppen
  • Tribunen
  • Ny idrettshall – Sognahallen
  • Jarenga barnehage
  • Contiga Askøy
  • OBS Bygg Leangen
  • Øystre Slidre helsetun
  • Ålesund Bybad
  • Hareid Helsehus
  • Tolga kulturhus - Vidarheim
Flere prosjekter

Siste kontrakter

HENT starter på milliardprosjektet Aker Tech House

Flere kontrakter

  • COWI vant Hordfast-kontrakt
  • GK fikk stor kontrakt i regjeringskvartalet
  • AF bygger 163 leiligheter i massivtre som FutureBuilt-prosjekt
  • Rejlers skal planlegge nytt ledningsnett for Bane NOR
  • Multiconsult skal levere forprosjekt for oppdrettsanlegg i Kina
  • Asker Entreprenør bygger 157 boliger i Asker
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

  • Pon overleverte ti nye elektriske gravere - opplever stor interesse for el-maskiner

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorByggeindustrien

Jernbaneverket anbefaler å gå videre med to alternativer til den offentlige planprosessen: H1, som innebærer dagens stasjonsplassering, og H5, som gir ny stasjonsbeliggenhet ved Vikingskipet.

- Stasjonslokalisering og kompleksitet ved anleggsgjennomføring har vært avgjørende for valget, sier senioringeniør Sverre Setvik i Jernbaneverket Plan øst.

Det presiseres at de to alternativene er anbefalte korridorer med muligheter for optimalisering og justering. Nøyaktig linjeføring blir avgjort i den videre planprosessen. Offentlig planprosess starter i løpet av 2014.

Sentral stasjonsbeliggenhet

- Med H1 opprettholdes en god stasjonslokalisering i tilslutning til dagens Hamar Sentrum. Sentral stasjonsbeliggenhet er svært viktig for at flest mulig vil velge å bruke toget, sier Sverre Setvik.

Trasen kan vurderes justert nordover fra Hamar stasjon. Alternativ H1 kan vurderes i kombinasjon med det tidligere alternativet H7 i neste planfase.

Vikingskipet

Alternativ H5 med stasjon ved Vikingskipet frigjør betydelige arealer i strandsonen i Hamar mot Mjøsa. - Alternativet forutsetter at det blir byutvikling ved det nye stasjonsområdet slik at tyngdepunktet for Hamar sentrum flyttes mot Vikingskipet. Hvis ikke, blir stasjonen liggende litt for langt unna dit mange folk skal, påpeker Sverre Setvik.

Han presiserer at alternativ H5 ikke er i tråd med føringer i Nasjonal Transportplan 2014-23 hvor det er forutsatt å bygge dobbeltspor til Hamar innen 2024.

- Utbygging fra Hamar og nordover mot Brumunddal skal etter planen komme etter 2024. Dermed må sannsynligvis det gamle sporet gjennom Hamar brukes inntil videre utbygging blir avklart og gjennomført.

Tunnelstasjon legges vekk

Det anbefales ikke å videreføre trasealternativer H2, H3 og H4. For H2 har krevende anleggstekniske forhold, store kostnader og drifts- og sikkerhetsmessige ulemper med stasjon i tunnel vært avgjørende for vurderingen.

For H3 har usentral lokalisering av Hamar stasjon på Vang/Ridabu vært avgjørende for vurderingen. Trasealternativ H3, og plassering av Hamar stasjon på Vang/Ridabu, forutsetter en helt ny byutvikling for Hamarregionen. For H4 har konsekvenser for landskapsbilde, miljø, anleggsgjennomføring, knutepunktsfunksjoner og tilgjengelighet som følge av omfattende utfylling i Mjøsa ved Tjuvholmen vært avgjørende.

Nøkkelord:

Jernbaneverket
 

Samme entreprenør og byggherre på to alvorlige koronautbrudd i Oslo:
- Vi har tøffe smitteverntiltak

 

Smitteutbrudd ved ny byggeplass i Oslo - 18 bekreftet smittet

 

BNL-sjefen med klare råd etter nytt smitte-utbrudd:
Bransjens omdømme handler om hvordan vi håndterer hver sak

 

HENT starter på bygging av milliardprosjektet Aker Tech House

 

Lastebil mistet
800 liter maling i Oslo

 

Planleggingen av ny politihøgskole settes i gang

 

Flere nye bygg har rast ned i skredgropen i Gjerdrum

 

Aina Sunde Dahl skal lede Multi-consult i sør

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse CEEQUAL-sertifiserte prosjektene er blant de første av sitt slag i Norge


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen