Vi må prøve nye veier

NHO vil hindre at unge dropper ut av videregående skole ved å la flere få gå rett fra ungdomsskolen til lærebedrift. Uklokt, mener Utdanningsforbundet. Klokt, mener vi. Nå har vi gjennom år prøvd å følge opp det teoretikerne innen skoleverket har ment. For mange elever har det vært en katastrofe. Nå er det sannelig på tide å prøve en ny vei.

Nærmere en tredel av alle ungdommer som starter på videregående skole klarer ikke å fullføre. Størst er problemet på yrkesfag. Nå mener NHO-leder Kristin Skogen Lund at politikerne må tenke nytt for å stanse frafallet.

– I dag finnes det to veier til videregående utdanning – yrkesfag og allmennfag. Vi må innse at ikke alle ungdommer passer inn i de to båsene. Vi trenger rett og slett en tredje vei, sier Lund til NTB.

Onsdag inviterer hun til NHOs årskonferanse som i år setter et spesielt fokus på ungdom, kompetanse og fremtid.

Dette er en sak vi har vært opptatt av i mange år. Vi har sagt at vi må prøve nye løsninger, men vi har talt for døve ører. Praktiske fag har aldri stått høyt i kurs for dem som har ansvaret for dagens skole.

Flere tiltak har vært gjort de siste årene for å gjøre yrkesfagene mindre teoritunge og for å få til en mer fleksibel veksling mellom tid på skolebenken og tid ute i lære. Skogen Lund mener imidlertid sterkere lut må til, og at endringene som trengs trolig ikke kan gjøres innenfor dagens todelte system. En tredje vei kan være en god løsning.

Skal vi lykkes er det viktig at byggenæringens utøvere også engasjerer seg.

HR-direktør Arnt Vidvei i NCC , som hvert år tar inn en stor andel lærlinger, støtter Skogen Lunds initiativ..

– Mangel på modenhet er et stikkord for mange i den alderen. Hvis vi gir dem et fornuftig tilholdssted og setter krav til dem, så ser vi at de fleste våkner og motiveres til mer skole i løpet av de årene, sier Vidvei.

Han er samtidig klar på at hvis bransjen skal klare å ta imot lærlinger helt ned i 16-årsalderen, så må bedriftene skoleres og forberedes på en helt annen måte enn med dagens lærlingordning.