Illustrasjonsfoto

- Skoletiden kan forkortes hvis inneklimaet er godt

Det er ikke likegyldig hvordan vi bygger skolene i landet. Undersøkelser viser at elevene lærer 20 prosent bedre hvis vi bygger i materialer som skaper et godt inneklima.

- Det er tankevekkende at noe så enkelt, og ofte oversett, som valget av byggemateriale har så avgjørende betydning for elevenes læring. Med de riktige byggematerialer betyr det jo i prinsippet at elever som går ti år på skolen, kan lære det samme på bare åtte år. Det gir spennende perspektiver for både undervisningssektoren og samfunnet som helhet, uttaler Tommy Bisgaard, direktør for Byggitegl.no, som nettopp har utgitt en brosjyre om sammenhengen mellom murstein, et godt inneklima og økt læring.

Det er især temperatur og luftkvalitet som påvirker elevenes læring og produktivitet. Forskning fra Danmarks Tekniske Universitet viser at når temperaturen og CO2-nivået i et klasselokale stiger, så faller læringsevnen. Det gir problemer som hodepine, konsentrasjonsvansker, tretthet og nedsatt produktivitet. En stabil temperatur på 21-22°C gir derimot elevene opp til 20 prosent høyere utbytte av undervisningen og samtidig større velvære.