Illustrasjonsfoto

Vurderer 13 km lang tunnel på Kvænangsfjellet

En prosjektgruppe i Statens vegvesen har jobbet frem forslag til løsninger for den svært værutsatte fjellovergangen i Troms. Blant annet foreslås det å bygge en 13 kilometer lang tunnel.

Prosjektgruppen har siden mars jobbet med å identifisere både kortsiktige og langsiktige tiltak for å sikre regulariteten og framkommeligheten over Kvænangsfjellet. Rapporten som adresserer de langsiktige tiltakene er nå ferdig, melder vegvesen.no.

– Vi ser det som hensiktsmessig å gå videre med to alternativer, sier avdelingsdirektør Rigmor Thorsteinsen i Vegavdeling Troms.

Det ene alternativet er å bygge en tunnel gjennom hele fjellet, på i overkant av 13 kilometer. Det andre alternativet er bygging av tunneler i Mettevollia og på Malingsfjellet, samt rassikringstiltak i Rakkenesura.

Snøskjermer og større brøyteplasser

Kortsiktige løsninger ble adressert i en rapport overlevert i august i år. Der peker prosjektgruppen på konkrete tiltak, som montering av fjernstyrt bom på begge sider av fjellet, oppsetting av nye snøskjermer og utvidelse av snuplassene brøytebilene bruker.

– Dette er eksempler på tiltak vi kan gjøre for å få ned stengningsfrekvensen. På lang sikt er det imidlertid nødvendig med sterkere virkemidler, sier Thorsteinsen.

Vil diskutere med kommunene

Arbeidet med å finne fremtidens løsninger for det svært rasutsatte Kvænangsfjellet er bare i startgropa, og de to rapportene er å regne som et forprosjekt. Statens vegvesen skal nå presentere rapporten for kommunene Nordreisa og Kvænangen.

– Vi vil nå gå i dialog med kommunene, som må gi oss innspill på hva de ønsker for framtidas forbindelse over eller gjennom fjellet, sier Thorsteinsen.