Strindheitunnelen i oktober 2012, like før gjennomslaget. (Foto: Statens vegvesen)

Elektrokonkurs forsinker Strindheimtunnelen

I sommer lå Statens vegvesen to måneder foran skjema og siktet seg inn mot åpning av Strindheimtunelen i februar 2014. Men med konkursen i KB Elektrotech sprakk tidskjemaet.

– Vi hadde planlagt en ferdigstillelse og åpning i april 2014. Nå ser det ut som at vi klarer å åpne to måneder før, altså i slutten av februar 2014, fortalte vegvesenet til NRK.no i sommer.

Men med elektrokonkursen i KB Elektrotech 10. oktober stoppet også arbeidet opp i flere uker.

Nå planlegger Statens vegvesen planlegger åpning to måneder etter og ikke før den opprinnelige planen. 

– Slik det ser ut nå regner vi med åpning før fellesferien 2014, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen til Vegvesen.no.

Med KB Elektrotech ute av bildet, er Aventi engasjert som ny entreprenør og de bruker Bravida som underentreprenør for monteringsarbeidene.

Det er 7-8 større underleverandører som er berørt av konkursen, og som også i stor grad påvirker videreføringen av kontraktsarbeidene.

- Konkurs er komplisert, og særlig innen elektrofaget gir det store komplikasjoner ut fra det strenge regelverket med elektrisitet og samsvarserklæringer, skriver Vegvesenet på sine nettsider.

KB Elektrotech var totalentreprenør og hadde ansvar for prosjekteringen.

Strindheimtunnelen går fra Nyhavna i Trondheim til Strindheim i rundkjøringa ved Sirkus Shopping. Den blir en del av riksveg 706 (tidligere E6), den nye hovedinnfartsåren til Trondheim nordfra og vil avlaste Innherresvegen. Byggestart var februar 2010.

Den 2,5 kilometer lange tunnelen vil få en antatt årsdøgntrafikk på 20-25 000 kjøretøy, og har to parallelle løp med to felt i hver kjøreretning.

To parallelle løp – to felt i hver kjøreretning.

Arbeidet har vært krevende med blant annet nye byggemetoder i kvikkleire, sprengning under 3.000 beboere med tynn overdektnin og midlertidig flytting av vernet hus.

Det dypeste punktet i selve tunnelen blir minus 14 meter, mens pumpesumpen er på minus 24 meter.

En grundig statusoppdatering for hele prosjektet E6 Trondheim – Stjørdal finner du på Statens vegvesens sider.