Tidligere sprengstofforsker Jan Hans Vestre har teorier om hva som kan være årsaken til sprengstoffulykken på Helgeland, men er svært overrasket over hendelsesforløpet.

Slurry-ulykken på Helgeland overrasker sprengstoffeksperter

Sprengstoff-ulykken på Helgeland får eksperter til å klø seg i hodet.

En lastebil fullastet med sprengstoff gikk i lufta i et steinbrudd tirsdag ettermiddag. (Foto: Frode Meosli/NTB scanpix)

For en av landets fremste eksperter på sprengstoff, tidligere sprengstofforsker Jan Hans Vestre, er slurry-ulykken på Helgeland denne uken en gåte.

- Ja, jeg er overrasket over at det kan ha skjedd. Dette er kanskje første gangen en slik ulykke har skjedd i Europa – at en brann har ført til eksplosjon/detonasjon i halvfabrikata sprengstoff som det her er snakk om, sier Vestre til Byggeindustrien.

-Lagret sprengstoff antent

Han har likevel teorier om hva som kan være årsaken til den voldsomme eksplosjonen i Maxam-ladebilen på Helgeland som kunne registreres som et jordskjelv 40 mil unna ulykkesstedet.

-En mulig teori er at dynamitt eller annet sprengstoff kan ha vært lagret i nærheten avladebilen. Da bilen begynte å brenne, spredde brannen seg til sprengstoff i nærheten, sier Vestre.

-Kraftig inneslutning

En annen teori han har, er at for å få til en så voldsom eksplosjon så kreves det normalt en kraftig inneslutning av halvfabrikata-produkter.

- Dette er generelle teorier da jeg har for lite informasjon til å kunne si noe mer. Jeg har verken vært på ulykkesstedet eller kjenner oppbygningen av Maxams ladebil, presiserer Vestre, som tidligere var sprengstofforsker i Dyno/Orica.

-Skal ikke kunne detonere

Jan Kristiansen er forundret over ulykken.

Også Jan Kristiansen, ingeniørgeolog i Multiconsult og tidligere styreformann i Norsk Forening for Fjellsprengningsteknikk (NFF), er forundret over at ulykken kan ha skjedd.

-Halvfabrikata, eller Matrise som brenner i en slik tank som den på ulykkesstedet, skal ikke kunne detonere. Sikkerhetsventiler i tanken eller at tanken sprekker som følge av trykkoppbygningen når matrisen varmes opp, skal normalt forhindre dette, sier Kristiansen til Byggeindustrien.

Europas største

Han undrer seg også over at eksplosjonen skjedde i ladebilen til det han sier er Europas største sprengstoffleverandør.

- Jeg forventer at de har fulgt alle prosedyrer både for transport og lading, sier Kristiansen.

DSB-undersøkelser

Senior-ingeniør i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), Olav Jacobsen, vil ikke utdype noen teorier om hva som kan være årsaken til ulykken.

- Vi har en teori, men kan ikke si noe foreløpig. Vi har vært på stedet og bistår politiet som er i gang med undersøkelser, sier Jacobsen til Byggeindustrien.