Prosjektleder for E6 Harran - Nesbrua, Tone Melhus Romstad, var fornøyd med at de første bilene kunne kjøre over den nye Nesbrua torsdag. (Foto: Statens vegvesen)

Nye Nesbrua åpnet for trafikk

Torsdag kjørte de første bilene over den nye Nesbrua på E6 i Grong kommune.

Fakta om E6 Harran – Nesbrua

Formål: Bygge ny Nes bru over Namsen, økt fremkommelighet på E6, økt trafikksikkerhet

Budsjett: 265 mill. kroner

Anleggsarbeid har pågått i to år

I oktober ble trafikk satt på ny E6 vest for Namsen

Miljøgate i Harran sentrum er så godt som ferdig

I går ble trafikk satt på den nye Nesbrua og E6 øst for Namsen

Våren 2014 er hele prosjektet ferdig

Bygging av 2 km gang- og sykkelveg sør for Harran sentrum blir utført i 2014

Det manglet ikke på brede smil og fornøyde bilister da trafikken ble satt på nye Nesbrua over Namsen.

- Førerne av den første nordgående og den første sørgående bilen, fikk hver sin blomst. De ble glade – både for blomsten og for at nybrua nå er ferdig, forteller prosjektleder Tone Melhus Romstad, melder vegvesen.no

En person hadde kjørt i to timer i ens ærend for å se den nye brua.

Overtok etter Alpine Bau
Nesbrua var ett av prosjektene Alipne Bau var involvert i Norge. Etter at Alpine Bau ble begjært konkurs den 24. juni i år, så overtok samarbeidspartneren DSD Brückenbau kontrakten og fullførte jobben

Farvel til ettfeltsbru på E6
Gamle Nes bru hadde kun ett kjørefelt. Nå har man fått ei bru som er en E6 verdig, og som er tilpasset dagens forhold. Smilene til bilistene tydet på at avskjeden med gamlebrua langt fra ble sørgmodig. Men et lite gjensyn med den blir det når stålkassen males grønn og når asfaltdekket legges på nye Nesbrua våren 2014.

- Selv om den offisielle markeringen av hele anlegget er til våren, så synes jeg det er hyggelig at vi markerer dagen med kaffe og kake sammen med representanter fra entreprenørene, sier Tone Melhus Romstad.

Sammen med resten av prosjektgruppa; byggeleder Dagfinn Wie, byggeleder Geir Morten Hjelde og kontrollingeniør Mari Sagbakken, samt seksjonsleder for utbygging Jo Bernt Brønstad, spanderte hun lukket valnøtt på de inviterte.

Skryt for samarbeidet

Det var flere avisoverskrifter i forkant av prosjektet – og ordet fryktet gikk igjen. To av titlene var som følger: «NVE frykter ras og flom» og «Frykter for utbygginga». Romstad kunne nøkternt fastslå at frykten var grunnløs. Målet med prosjektet E6 Harran – Nesbrua, var å bygge ny bru over Namsen, få økt fremkommelighet på E6 og forbedre trafikksikkerheten.

- Vi har nådd målet. Her har det faktisk blitt akkurat som vi hadde tenkt det.

Hun understreker at et godt resultat er oppnådd fordi mange personer og parter har jobbet godt sammen. Meldingen til prosjektleder for DSD Brückenbau, Bojan Jovanovic, avdelingsleder i teknisk etat i Grong kommune, Kjell Brauten, daglig leder i Røstad Entreprenør, Jon Sellæg og anleggsleder for Røstad Entreprenør, Trond Lersveen, var klar:

- Dere har vært flinke til å framsnakke prosjektet. Vi har spilt på samme lag hele tiden, og det er viktig.

Lokale entreprenører gir ros

Daglig leder i Røstad Entreprenør, Jon Sellæg, ga skryt for kontraktstrategien i prosjektet.

- Vi lokale entreprenører er veldig fornøyd med måten dere har delt opp prosjektet på. Når dere gjør det på den måten, med flere mindre pakker som lyses ut i stedet for en stor pakke, så kan vi være med å kjempe, sier Sellæg.

Leder for utbyggingsseksjonen ved Vegavdelinga i Nord-Trøndelag, Jo Bernt Brønstad, er ikke i tvil om at det er både riktig og viktig å vurdere kontraktsstrategi opp mot det lokale markedet.

- Gjennomføringsevnen blir større når vi deler opp prosjektet, sier Brønstad.