<p>NCC er nå i full gang med støpingen av de store senkekassene på Karistrand, like ved Narvik sentrum.</p>Foto: Arve BrekkhusFoto: Arve BrekkhusFoto: Arve BrekkhusFoto: Arve BrekkhusFoto: Arve BrekkhusFoto: Arve BrekkhusFoto: Arve BrekkhusFoto: Arve BrekkhusFoto: Arve BrekkhusFoto: Arve BrekkhusFoto: Arve BrekkhusFoto: Arve BrekkhusFoto: Arve BrekkhusAdm. dir. Håkon Tjomsland (t.v.) og distriktssjef i NCC DK Nord Tor Helge Nordstrøm likte det de så på anlegget.Foto: Arve BrekkhusFoto: Arve BrekkhusFoto: Arve BrekkhusFoto: Arve BrekkhusFoto: Arve BrekkhusFoto: Arve BrekkhusFoto: Arve BrekkhusFoto: Arve BrekkhusFoto: Arve BrekkhusFoto: Arve BrekkhusFoto: Arve BrekkhusFoto: Arve BrekkhusFoto: Arve BrekkhusFoto: Arve BrekkhusFoto: Arve BrekkhusDistriktssjef i NCC DK Nord Tor Helge Nordstrøm (f.v.), anbudsleder Ingar Bolstad, adm. dir. Håkon Tjomsland, regiondirektør anlegg Rune Halvorsen og prosjektleder Alfon Karlsen.Foto: Arve BrekkhusFoto: Arve BrekkhusFoto: Arve BrekkhusFoto: Arve BrekkhusFoto: Arve BrekkhusFoto: Arve BrekkhusFoto: Arve BrekkhusFoto: Arve BrekkhusFoto: Arve BrekkhusFoto: Arve BrekkhusFoto: Arve BrekkhusFoto: Arve BrekkhusIll. Cowi/Statens vegvesenIll. Cowi/Statens vegvesenIll. Cowi/Statens vegvesenIll. Cowi/Statens vegvesenIll. Cowi/Statens vegvesenIll. Cowi/Statens vegvesenIll. Cowi/Statens vegvesen

NCC i gang med byggingen av Hålogalandsbrua (bildekarusell)

NCC Construction er nå i full gang med å bygge den majestetiske Hålogalandsbrua utenfor Narvik. Prosjektet er teknisk utfordrende og skjer i et værhardt miljø.

E6 Hålogalandsbrua skal bli Norges neste lengste hengebru, og brua vil bli åpnet for trafikk i 2017. Men det er mange utfordringer på veien frem mot åpningen.

– Prosjektet er spektakulært og enhver ingeniør ville glede seg til å bygge en slik bro. I tillegg passer et stort prosjekt som dette godt i vår portefølje, forteller distriktssjef i NCC DK Nord Tor Helge Nordstrøm. Det er DK Nord som styrer hele prosjektet for NCC, og de bruker i stor grad egne ansatte til å utføre jobben, i tillegg til kjøp av tjenester fra datterselskaper som Interform og Sjøentreprenøren.

Nylig var adm. dir. Håkon Tjomsland i NCC Construction på besøk på anlegget.

– Dette er et prestisjeprosjekt, og en typisk NCC-jobb. Her er det behov for tung teknisk kompetanse, og det er slike utfordringer vi ønsker å ta. Det er sjelden det dukker opp slike jobber, sier Håkon Tjomsland til Byggeindustrien.

At dette er et krevende prosjekt på flere måter kan også beskrives gjennom at det kun kom inn et anbud på jobben Statens vegvesen lyste ut i mars i år, og det var NCC. Andre store internasjonale aktører var med tidlig i prosessen, men valgte ikke å levere inn anbud. Denne jobben er NCC største brukontrakt noensinne.

– Det som er spesielt på denne brujobben er at Statens vegvesen åpnet for glidestøp på senkekasser og tårn. Innen glidestøp har vi solid kompetanse, legger Nordstrøm til.

Total brulenge er på 1.533 meter. Med et hengebruspenn på 1.145 meter blir Hålogalandsbrua Norges nest lengste hengebru. Bare Hardangerbrua er lenger.

NCC skal utføre betongjobbene på Hålogalandsbrua for ca. 655 millioner kroner. De er nå i full gang med støpingen av senkekassene på Karistrand, like ved Narvik sentrum. Her ligger også brakkekontoret, nedenfor dagens E6, som deler anleggsområdet.

– Vi er også godt i gang med riggområdet på andre siden, Øyjord, forteller prosjektleder Alfon Karlsen i NCC. Han er en av NCC mest erfarne prosjektledere, som sammen med Ingar Bolstad og resten av temaet skal gjennomføre jobben på vegne av DK Nord. Karlsen og Bolstad forteller at byggingen av brua er komplisert.

I et så stort betongpropsjekt blir tallene store når man skal beregne mengder. Det skal støpes til sammen 33.000 m3 betong i konstruksjoner tilknyttet brua. Litt over halvparten av dette er tårnene, resten er i viaduktene. Det går med ca. 5.400 tonn standard armeringsstål og i tillegg nesten 12.000 meter spennkablerør.

– Det er uten tvil ei flott bru, med mange spesielle og utfordrende vinkler. Den største utfordringen i prosjektet er nok likevel at den bygges i et værutsatt område. Det er mye sterk vind som kan vanskeliggjøre støpingen. Mye av arbeidet forgår på en lekter, som jo har sine utfordringer i forhold til bevegelse. Jobben blir klart lettere når tårnene kommer på fast grunn, forteller Karlsen og Bolstad. For å ta unna noen av de største bølgene har de leid inn en stor lekter som ligger forankret utenfor den andre lekteren hvor mye av støpearbeidet foregår.

I betongkontrakten til NCC inngår en rekke kompliserte betongkonstruksjoner. Broen vil bestå av til sammen åtte spenn og to tårn. NCC bygger tårnene og spennene som kalles viadukter. Dette er spennene mellom land og tårnene, og disse støpes i betong ved hjelp av en spesialbestilt forskalingsvogn. Viaduktene blir på henholdsvis 250 og 148 meter.

Tårnet på Karistranda starter 31 m under middelvann og ender nesten 173 meter over middelvannstand, altså totalt 204 meter. På Øyjord starter de på kote -22 og slutter på 167, totalt 189 meter. Til sammenligning er tårnene på Hardangerbrua like over 200 meter høye, men de står begge på land, og ble støpt med klatreforskaling.

Les hele saken i nr 18 av Byggeindustrien.