Fire offentlige byggherrer er felt i KOFA. Illustrasjonsfoto.

Fire offentlige byggherrer felt i KOFA

Statsbygg, Kristiansand kommune, Halden kommune og Øvre Romerike Innkjøpssamarbeid (ØRIK) er felt i KOFA for regelverksbrudd ved innkjøp av bygge- og rådgivningstjenester.

Øvre Romerike Innkjøpssamarbeid (ØRIK), som er et forpliktende samarbeid mellom kommunene Eidsvoll, Gjerdrum, Hurdal, Nannestad, Nes og Ullensaker, er felt i Klagenemda for offentlige anskaffelser (KOFA) etter å ha gjennomført en åpen anbudskonkurranse for anskaffelse av kontrakt om prosjektadministrative oppgaver i forbindelse med bygging av ny skole og idrettshall i Hurdal kommune.

Klageren Byggeråd AS mente ØRIK hadde foretatt en ulovlig direkteanskaffelse, idet kontrakten var en tjenestekontrakt som skulle vært kunngjort etter forskriften del III. Klagenemnda fant at kontrakten var en tjenestekontrakt, men at terskelverdien i forskriften § 2-2 ikke var oversteget.

Anførselen førte derfor ikke frem, men klagenemnda kom til at tildelingskriteriet "referanser" var ulovlig.

Les hele klagenemdas avgjørelse her.

Statsbygg felt

Statsbygg ble klaget inn til KOFA av selskapet 2tal AS etter å ha gjennomført en åpen anbudskonkurranse for anskaffelse av totalentreprise.

2tal AS sin anførsel om at Statsbyggs valg av leverandør ikke oppfylte kvalifikasjonskravet til «god soliditet og finansiell gjennomføringsevne» førte ikke frem.

Derimot kom klagenemnda til at Statsbyggs tildelingsevaluering var ulovlig fordi tildelte poeng under tildelingskriteriet "Pris" var vilkårlig fastsatt, og fordi tildelingsevalueringen ikke var etterprøvbar.

Les hele klagenemdas avgjørelse her.

NCC Roads fikk medhold i Kristiansand

NCC Roads har fått medhold i KOFA om at Kristiansand kommune ved Kristiansand Ingeniørvesen har brutt regelverket i forbindelse med en anbudskonkurranse om asfaltarbeider. Kontrakten omfattet reasfaltering og asfaltlapping i kommunene Kristiansand, Søgne og Songdalen.

Klagenemnda fant at innklagede hadde brutt forskriften § 3-1 (7) ved ikke å føre referat fra befaring hos valgte leverandør. Innklagede hadde også brutt forskriften § 13-2 (2) ved at det ikke tilstrekkelig klart fremgikk av konkurransegrunnlaget og møtereferatene at evalueringen av tildelingskriteriet "Disponibelt utstyr og personell, responstid" ikke var overlappende med, eller en gjentakelse av, vurderingen av tilbydernes utstyr under kvalifikasjonskravene.

Tilsvarende hadde innklagede brutt § 13-2 (2) ved å benytte "Erfaring, HMS underlag" som tildelingskriterium på en måte som innebar at vurderingstemaet i kriteriet sammenfalt med vurderingstemaet i kvalifikasjonskravene.

Tildelingskriteriene var derfor ulovlige og innklagede hadde plikt til å avlyse konkurransen.

Les hele klagenemdas avgjørelse her.

Halden kommune fikk overtredelsesgebyr

I løpet av en periode på ca. 10 måneder inngikk Halden kommune tre avtaler med valgte leverandør om prosjektledelse og andre konsulenttjenester ved revisjon av kommuneplanens arealdel. Dette ble klagd inn av Norges miljøvernforbund.

Kontraktene ble ikke kunngjort. Innklagede fremholdt at anskaffelsen falt innenfor unntaket fra kunngjøringsplikten i forskriften § 2-1 (2) bokstav d, ved at uforutsette omstendigheter gjorde det nødvendig å utføre tilleggsytelser som var strengt nødvendige for kontraktens fullføring. Klagenemnda kom til at de ulike kontraktene måtte ses i sammenheng.

Innklagede hadde ifølge KOFA ikke foretatt en forsvarlig beregning av anskaffelsens verdi, og unntakene i forskriften § 2-1 (2) bokstav d og § 14-4 bokstav j var ikke anvendelige. Basert på det beløp innklagede faktisk hadde betalt for de utførte tjenestene, skulle anskaffelsen vært kunngjort. Klagenemnda ila et gebyr på 140 000 kroner, som utgjorde ca. 7,5 prosent av kontraktenes verdi.

Les hele klagenemdas avgjørelse her.