Fotomontasje som viser ny E39 sett sørøstover mot krysset med Randabergveien. Atkomsten til utfartsparkering og Nordalssvingene er lagt om og dagens fotgjengerundergang erstattes med bru. (Ill. Statens vegvesen)

Vil bygge Eiganestunnelen for 2,02 milliarder kroner

Arbeidsfellesskapet Bilfinger Construction/Stangeland Maskin AS hadde det laveste tilbudet med 2,02 milliarder kroner.

- Vi konstaterer at vi fikk to tilbydere på denne kontrakten. Det er litt færre enn vi ideelt ønskte oss. Prisene ligger også i overkant av det vi hadde ventet oss. Dette speiler nok at dette er den mest krevende kontrakten i prosjektet, seier prosjektleder Gunnar Eiterjord.

Den andre entreprenøren som har levert tilbud er Skanska Norge AS, med 2,15 milliarder kroner.

Omfattende jobb

Nå skal tilbudene kontrollregnes, før det blir bestemt hvem som får kontrakten.

Entreprenøren som får jobben skal blant annet bygge 3,7 kilometer tunnel med to løp under Stavanger. Eiganestunnelen går fra Schancheholen/Våland kolonihage til Tasta. Prosjektet består av fem kilometer med ny firefeltsvei, der 3,7 kilometer er Eiganestunnelen.

Anlegget blir bygd for å bedre avviklinga av trafikken på E39, for å redusere tallet på ulykker, avlaste dagens lokalveier og bedre miljøet.

Selskapet som får kontrakten har en omfattende jobb foran seg. I tillegg til bygginga av selve Eiganestunnelen, får entreprenøren blant annet også oppgaven med å bygge nærmere en kilometer av Hundvågtunnelen, bygging av et omfattende system av av- og på-ramper og en kilometer ny vei mellom Schancheholen og rundkjøringen i Madlaveien. I tillegg kommer fire nye rundkjøringer, en 160 meter lang miljøkulvert og en kilometer av Sykkelstamvegen.

Byggestart neste år

Statens vegvesen regner med byggestart i februar 2014.

Store mengder masser skal hentes ut og fraktes vekk. I tunnelen er det snakk om rundt 800.000 kubikkmeter. På anleggene i dagen er det rundt 200.000 kubikkmeter med fjell. Det meste av steinen skal nyttes til utfylling i Jåttåvågen, der det skal bygges boliger og folkebad.

Sikringen i Eiganestunnelen er svært omfattende, med injeksjon, bolter, sprøytebetong og betongelement.

Eiganestunnelen skal stå klar til åpning i 2019.