Det skriver Aftenposten i tirsdag.
– Det er menneskelig å gjøre feil. Da må man utforme veiene slik at man ikke får dramatiske utslag av sideterrenget. For nye veier er denne sikkerheten bygget inn. For gamle veier etterslepet enormt, sier administrerende direktør i NAF, Stig Skjøstad om det NAF og Trygg Trafikk kaller «tilgivende» veier.
Samtidig krever både NAF og Trygg Trafikk midtrekkverk på alle norske veier med ÅDT (årsdøgntrafikk) på minimum 4.000 biler. I dag er kravet det dobbelte.
Aftenposten har nylig dokumentert at 41 av 42 mennesker som omkom på norske veier i september og oktober gjorde det på «gamle» veier. Det er gjennomgående på tofelts veier med eller uten gul midtstripe, uten midtrekkverk, av og til med rekkverk på én side, at dødsulykkene skjer i dag.
Vegdirektoratet er usikre på om ÅDT-grense på 4.000 vil være like effektfullt over alt
- Da vil det bli sløst bort mye penger. Møteulykker opptrer gjerne på veier med høy trafikk, utforkjøringer der trafikken er lavere, sier fagdirektør Finn Harald Amundsen.
Når Aftenposten spør om ikke midtrekkverk uansett ha stor effekt, svarer Vegdirekotratet slik:
- Ja. Men hvis det ikke har vært møteulykker på en strekning på forhånd, vil ingen kreve midtrekkverk her. Men vi åpner for å bruke midtrekkverk også på strekninger med ÅDT på under 4.000, om møteulykker er et problem her.
- Nøkkelord
- Anlegg
- Vei
- Vei og Anlegg