<p>Tunnelarbeiderne feiret som alltid gjennomslag med konjakk på «røysa».</p>Foto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: Homleid

Hæhre skålte for gjennomslag og fikk skryt av byggherre (Se bildekarusell)

Prosjektleder Taale Stensbye i Fellesprosjektet E6-Dovrebanen roste Hæhre da byggherre og entreprenør feiret tunnelgjennomslag ved FP1 parsellen mellom Langset og Brøhaug.

Prosjektleder Taale Stensbye i Fellesprosjektet E6-Dovrebanen.

Ferdig driving av den 630 meter lange Korslundtunnelen på E6 (to løp) og den 580 meter Molykkjatunnelen på Dovrebanen var en av oppgavene Hæhre Entreprenør tok på seg etter at Alpine Bau gikk konkurs i sommer. Hæhre har drevet over halvparten av tunnelene i løpet av de siste månedene og torsdag ble siste gjennomslag i de tre tunnelløpene tradisjonen tro feiret med konjakk på «røysa».

Takket Hæhre

Prosjektleder Taale Stensbye i Statens vegvesen benyttet gjennomslagsfesten til å takke Hæhre for innsatsen de har lagt ned i prosjektet etter den uheldige konkursen, og han la heller ikke skjul på at byggherre er fornøyd med at det nettopp er Hæhre som har skrevet kontrakt på de gjenstående arbeidene ved FP1 parsellen.

- Fremdriften har vært preget av konkursen i Alpine. Derfor er det på sin plass å gi Hæhre ros for den sporty innstillingen de har vist etter konkursen. Det er produsert like mye på månedene etter konkursen som før konkursen. Vi er veldig godt fornøyd med innstasen Hæhre har gjort og de har faktis klart å hente inn mye av den tapte tiden konkursen har betydd for oss, sa Stensbye

Prosjektlederen var også veldig fornød med at Alpine og Hæhre har sprengt tunnelen uten alvorlige skader.

Les også: Fellesprosjekter på skinner igjen

Beskytterinne

Mange husker sikkert hvordan Alpine Bau vigslet tunnelen etter katolsk bergarbeidertradisjon. Marianne Madsen, kona til ordfører Einar Madsen i Eidsvoll kommune, fikk den gangen det ærefulle oppdraget med å være beskytterinne for fjellet og tunnelarbeiderne. Madsen var tilbake under gjennomslagsfesten og fikk denne gangen æren av å gi klarsignal for siste sprengsalve.

Snart ferdig med driving

Tunneldrivingen ved Fellesprosjektets tre parseller er snart ferdig. Ifølge Taale Stensbye er det kun noen få meter av Ulvintunnelen som nå gjenstår. Det er dermed drevet 7,6 kilometer med veitunnelløp og 4,7 kilometer jernbanetunnel i prosjektet.

Alpine-konkursen og den påfølgende forsinkelsen ved Korslundtunnelen gjør at byggherre neste år må nøye seg med å åpne 20 og ikke 22 kilometer ny E6. De to siste kilometerne åpner sommeren 2015.

- Tunnelene vil bli ferdig til fristen om ett år, men vi rekker ikke å bli ferdig med alle sikkerhetsprosedyrene, sa Stensbye.

Fullt trøkk på nyåret

Hæhre Entreprenør er i full gang med å planlegge fremdriften for de resterende arbeidene ved det som nå heter FP1 del 2. Ifølge prosjektleder Gudmund Roen vil det bli fullt trøkk på parsellen rett over nyåret.

Prosjektleder Gudmund Roen i Hæhre Entreprenør.

- Vi har vært i en mellomfase etter konkursen der vi har gjort en del «nødsarbeid» for vegvesenet slik at prosjektet ikke har mistet for mye tid. Vi er fortsatt i oppstartsfasen for de gjenstående arbeidene ved FP1, men fra nyttår vil vi mer eller mindre være fullt oppe å gå. Det vil bety rundt 200 arbeidere på anlegget, sier Roen til Byggeindustrien.