Rapport: Er raskere veiplanlegging mulig?

Kan en 10-årig veiplanlegging halveres på tid? En ny rapport peker på hvordan raskere veiplanlegging kan gjennomføres i Norge.

En fersk rapport fra NIBR (Norsk institutt for by- og regionforskning) ser på målsettingen om raskere plangjennomføring og hvilke faktorer som er viktige for å få til bedre og raskere planprosesser.

Det skriver Oppland fylkeskommune på sine nettsider.

Fra 10 til 5

I Nasjonal transportplan fra april 2013 slo Regjeringen Stoltenberg fast at det bør være en målsetning å redusere den totale planleggingstiden for store samferdselsprosjekt fra ti til fem år. Evalueringen av planprosessen av ny E6 Ringebu – Otta, viser at det er store utfordringer knyttet til en slik målsetning.

For E6 i Gudbrandsdalen tok det drøyt 10 år fra prosjektet startet til det er klart for utbygging av andre etappe.

En reduksjon av planleggingstid ned til ønskede fem år vil etter NIBR sitt syn kreve betydelige endringer i dagens planleggingsmodeller.

Dette konkluderer rapporten

  • At prosessen med KVU/KS1 bør forenkles, og at de økonomiske rammene for å kreve slike utredninger bør heves.
  • At det bør kreves et mer forpliktende samarbeid fra kommunens side i relasjonen til Statens vegvesen.
  • At Regional planforum bør benyttes på en mer fleksibel måte, enn det en ofte ser i dag.
  • At statlig plan bør benyttes mer aktivt i planleggingen av store veiprosjekt.
  • At det bør settes i verk tiltak for å redusere antall innsigelser. Dette kan blant annet gjøres ved å vekte viktige hensyn i en tidlig fase av planprosessen. Det bør legges opp til en uformell høring hos regionale myndigheter når konsekvensutredningen er ferdigstilt.
  • At både kommune og Statens vegvesen bør komme inn i en avveiningsrolle, når det gjelder finansieringsspørsmål knyttet til vei.

Hele rapporten kan leses her.