Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Tverlandsbrua

Foto: Statens vegvesen
‹ ›

Publisert: 10.12.2013 10:38. Sist endret: 12.12.2013 23:39.

Publisert: 10.12.2013 10:38. Sist endret: 12.12.2013 23:39.

Norges bredeste fritt frambygg-bru åpnet for trafikk tidligere i november. Tverlandsbrua har fire kjørefelt, til sammen fire meter brede gang- og sykkelveier, samt permanent midtdeler. Denne brua skal bære en folkerik og trafikkert fremtid i Nordland.

  • Valle View

  • Ensjø Torg

  • Strandvegen Hage

  • Elias Smiths Plass

Nettleder

Den siste kneika?

Les også:

  • NTP-lekkasjene kommer tett
  • Nå skal det bli nye baner
  • Utnytt muligheten!
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Hareide om avlysning av konkurranse for ny togtunnel: - Beklagelig situasjon
  • Stortingspolitikere ut mot kontraktsavlysning: - Tror dette betyr full brems for Oslotunnelen
  • Den siste kneika?
  • Innlegg: Ny dom fra Høyesterett - full seier til utbygger i sak om utbedring av fellesareal
  • NHO venter kraftig fall i hjemmekontorbruk etter pandemien
  • Verdensarvområder i Norge får 65 millioner kroner
  • Færre fusjoner enn ventet i 2020
  • Mann i 60-årene død etter alvorlig arbeidsulykke i Bergen
  • Disse seks vil bygge E39 Betna - Hestnes
  • Syv vil ha den første store Rogfast-kontrakten
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

NCC utvikler studentboliger i samspill med SiO

Flere kontrakter

  • Peab bygger nytt travanlegg i Trøndelag
  • LNS sikret seg nytt prosjekt på Færøyene
  • Nye grep skal gjøre Jessheim sentrum mer attraktivt
  • Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge
  • GK fikk rekordkontrakt på Regjeringskvartalet
  • HENT bygger for Entra i Trondheim
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorSindre Sverdrup Strand

Fakta
 

Sted: Bodø kommune

Prosjekttype: Fritt frambygg-bru

Entreprisekostnad:
Ca 264,5 millioner kroner

Brulengde: 670 meter

Betongvolum: 17.000 kubikkmeter

Byggherre:
Statens vegvesen Region Nord

Hovedentreprenør: Reinertsen

Rådgivere: Aas-Jakobsen

Underentreprenører og leverandører: Grunnarbeid: M3 Anlegg l Drift Brakkerigg: ISS Facility Service l Stillaser og midlertidig bæresystem: Frico l Survey: Novatek l Betongpumping: Betongpumping Nord l Mobilkran: Vestkran l Betongarbeider: Reinertsen Polen l Kran: Nordic Crane l Elektro: Elektro Bodø l Småarbeider elektro: Tom Staurbakk l Stillaser: Byggesystemer Bodø l Fjellforankringer: Spennarmering Norge l Betongleveranse: Nordland Betong l Spennarmering: Mekano 4 l Rekkverksleveranse: Vik Ørsta l Boring fjellforankringer: Geo Drilling l Montasje rekkverk: Nordnorsk Veisikring l Sjøtransport: Seløy Undervannsservice l Dykking: Resheim dykkerservice, Polardykk l Dykkerarbeider: Holmgrens Sjøservice l Lager og fuger: Spennteknikk l Membran og asfalt: Nordasfalt l Leie tørrdokk: Moen Slip l Bygging senkekasse i tørrdokk: Multi-bygg l Frakt senkekasse og leie lekter: Kristiansund Taubåtservice l Stålrørspeling/fundamentering: Nordisk Fundamentering/NSP l Borede peler: Zublin l Stål og sveisarbeider: Vikan Sveis l FFB-vogner, forskaling: Doka Norge l Mobilkran: Nordlandskrana l Leie lekter: Johs J Syltern

Omtrent 9.000 biler krysser den nyåpnede Tverlandsbrua i døgnet. Tiden det tar fra Tverlandet til Bodø er ikke mange minuttene kortere enn før snorklippingen, men sikkerhetsgevinsten og fremtidsinvesteringen ved den historisk brede brua er betydelig.

– Når antallet biler i døgnet passerer 12.000, skal man ha firefeltsvei. Det har derfor vært en lang prosess for å få på plass en slik bru her, forteller byggeleder Wiggo Vading i Statens vegvesen.

Tverlandsbrua er i alt 23,5 meter bred, og består av omtrent 20.000 kubikkmeter betong.

Vading forteller at det ble fortgang i arbeidet da det ble klart at brua inne i Hopen, som Tverlandsbrua forserer, holdt på å sige. I tillegg til det svært rasutsatte området Hopshamran langs veien inne i viken, gjorde dette at fortsatt trafikk inne i Hopen var et dårlig alternativ videre.

Under overflaten
Reinertsen vant hovedentreprisen med betongkonstruksjonen av brua, og arbeidet ved Hopen i Bodø kommune startet opp våren 2011.

– Det har vært en helt vanlig hovedentreprise med tanke på forholdet vårt til byggherre og underentreprenører. Reinertsen har god erfaring med å bygge fritt frambygg-bruer, og de kjente faktorene ved konstruksjonen har ikke bydd på så store utfordringer. Men det finnes alltid noen ukjente faktorer, forteller prosjektleder i Reinertsen, Øystein Wiggen.

En utfordring som lurte under overflaten før oppstart, var de lokale bunnforholdene hvor brua skulle krysse.

– Grunnforholdene har vært veldig vekslende, sier Wiggen.

På grunn av geologien i Hopen har hele fire forskjellige fundamenteringsmetoder måtte benyttes i reisingen av Tverlandsbrua.

I tillegg til de forskjellige grunnforholdene under vann, forteller Wiggen at entreprenørene også har blitt overrumplet av til tider voldsomme værvariasjoner.

Ekstremt
Vinteren 2011/2012 utsatte arbeiderne på Tverlandsbrua for værfrontene Berit og Cato, og det harde været preget, ifølge Wiggen, arbeidet helt ut på vårparten 2012.

– Vi jobbet på akse fire, og alt var ferdig forskalet og klart til støp. Men så kom bølgene, og rev hele forskalingen, med armering og støttemur i betong, i filler. Å møte så voldsomme bølgekrefter så langt inne i fjorden, var uvant og helt uventet for oss, sier han.

Denne episoden ble en lærerik erfaring, og Reinertsen la opp arbeidet mer etter værforholdene etter dette.

– Værutfordringen kombinert med uønskede forsinkelser løste vi med å jobbe i skift, i stor grad diktert av været. Om klokka var 12 om dagen eller 12 om natten, jobbet vi når været tillot det. I tillegg til kraftige bølger, måtte vi også ta hensyn til vinden, siden vi var avhengige av kran for å gjøre jobben. Vi satte inn de nødvendige ressursene for å få til skiftarbeidet, benyttet oss av en ekstra stor og stabil lekter, og vi kom oss gjennom den værharde perioden. Siden da har det vært noen små stormer, men været har stort sett vært på vår side, forteller Wiggen.

– Utfordringer på andre deler i prosjektet førte til at vi jobbet skift på frembyggene for å sikre fremdriften totalt, legger han til.

Til lands og vanns
Selskapsstrukturen til Reinertsen deler fokuset på bygg og anlegg og på offshore, og den store familiebedriften estimerer at omsetningen fordeler seg omtrent halvt om halvt på de to grenene. Det brede kompetansespekteret i selskapet har kommet godt med når Reinertsen har styrt den værutsatte brukonstruksjonen i Nordland.

– Vi har full tilgang på kompetansen i Reinertsen-systemet, og den har vært spesielt nyttig når vi har arbeidet på sjøbunnen og i skvalpesonen, sier Wiggen.

Brua er 670 meter lang, og bygget med tre steg og lengste spenn på 180 meter. I tillegg til de to stegene som er synlige på utsiden av brua, er det også et tredje steg som deler brua i to på innsiden. De ytre stegene er skrå for å støtte den rekordbrede veiflaten på brua.

– Dette er temmelig uvanlig i Norge, hvor det vanlige er to steg, sier Wiggen.

Nøkkelord:

Prosjekter
 

Hareide om avlysning av konkurranse for ny togtunnel:
- Beklagelig situasjon

 

Bane NOR avlyser konkurranse for ny togtunnel i Oslo:
- Har kastet bort tid og krefter

 

Reagerer kraftig på kontraktsavlysning:
- En skandale som Hareide må rydde opp i

 

Stortingspolitikere ut mot kontraktsavlysning: - Tror dette betyr full brems for Oslotunnelen

Mann i 60-årene død etter alvorlig arbeidsulykke
i Bergen

Annonsørinnhold
 

Vil bli kvitt sinkestempelet
- lanserer bygge-bransjens TED-talks


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen