Selskapet skal investere i, videreutvikle og forvalte eiendom i urbane strøk, primært i Oslo. Urban Jungle har allerede tre eiendommer under forvaltning, inkludert et bygg de nylig kjøpte i Thorvald Meyers gate på Grünerløkka.
- Interessen for byutvikling og urban eiendom fikk jeg allerede på slutten av 90-tallet da jeg bodde i San Diego og så hvordan de relativt raskt klarte å snu et dødt sentrumsområde til et med yrende liv, sier initiativtaker Thøgersen.
- Denne interessen har bare økt med årene ettersom jeg har hatt mulighet til å studere og oppleve bla utviklingen av Meatpacking District og Lower East Side i New York samt Shoreditch i London mens jeg bodde og jobbet i de byene, sier han videre.
Urbanisering er en trend man ser over hele verden, fordi flere og flere mennesker flytter til byene på grunn av av jobber, utdanning, kulturliv, muligheter, etc. Oslo er for tiden en av Europas raskest voksende byer.
- Med all eiendomsutviklingen som har skjedd her, samtidig som mye av Europa har ligget nede på grunn av finanskrisen, har Oslo opplevd en enorm utvikling de siste 5-7 årene, tilføyer Thøgersen.
Grünerløkka - et godt eksempel
Oslo har fått et urbant miljø på Grünerløkka som nylig ble ranket av Lonely Planet1 som en av verdens ti meste spennende bydeler.
- Det vi har sett på Grünerløkka de siste årene minner mye om det vi har sett i andre storbyer i utlandet, forteller Thøgersen, som ser potensialet for liknende utvikling i flere av Oslos bydeler.
Urban Jungle
Thøgersen har lenge ønsket å etablere en virksomhet som Urban Jungle, og har nylig fått med seg Andreas Borch-Nielsen som partner i selskapet. Med seg på laget har de et ‘advisory board’ med norske fagpersoner og en internasjonal ressurs, Alistair Dixon, tidligere CEO and Global Head of Opportunity Funds i Deutsche Banks eiendomsavdeling. Thøgersen har tilbragt mesteparten av sin eiendomskarriere i New York City, San Francisco og London, mens Borch-Nielsen har vært i det norske eiendomsmarkedet de siste 15 årene.
- Vår vinkling er å kombinere eiendomsutvikling med nye, innovative og attraktive brukerkonsepter, sier Thøgersen.
- Med andre ord, vi skaper merverdi ved å kombinere by-, konsept-, og eiendomsutvikling, noe som også er verdiskapende for nabolagene vi jobber i.