Illustrasjonsfoto

Vegvesenet vil prøve ut 110-grense i Vestfold

Bilistene kan få gasse litt ekstra på når de kjører på nye E18 gjennom Vestfold neste år. Vegdirektoratet ønsker nemlig å prøve ut en fartsgrense på 110 kilometer i timen.

Vegdirektoratet foreslår dette i et brev til Samferdselsdepartementet. Det er en åtte mil lang strekning som er aktuell – mellom Eik i Buskerud og Bommestad i Vestfold. Forslaget kommer etter at regjeringen i Sundvolden-erklæringen gikk inn for å øke fartsgrensene. Vegdirektoratet er blitt bedt om å foreslå strekninger.

Best egnet

– Vi har kommet til at den relativt nye E18 fra Eik i Buskerud og sørover i Vestfold er best egnet, sier avdelingsdirektør Ivar Christiansen i Vegdirektoratet.

Strekningen Gulli-Langåker på E18 i Vestfold lanseres også som en mulig prøvestrekning. Den 14 kilometer lange strekningen – en del av det mer omfattende forslaget – vil kunne få høyere fartsgrense fra juni 2014, heter det i brevet til Samferdselsdepartementet.

Også Østfold

Ifølge departementet er dette aktuelt.

– I regjeringsplattformen erklærte vi at regjeringen vil øke fartsgrensene på de tryggeste motorveistrekningene til 110 kilometer i timen basert på faglige råd. Vegdirektoratet har anbefalt å prøve dette ut på E18 i Vestfold. Bilistene skal etter planen kunne kjøre i 110 kilometer i timen på den første strekningen i mai/juni neste år, uttaler statssekretær Bård Hoksrud (Frp).

Han opplyser at strekninger i Østfold også er aktuelle for økt fartsgrense.

Kan varieres

Sammen med ny fartsgrense skal det settes opp et system med variable skilt, slik at fartsgrensen kan varieres med vær, føre og hendelser for øvrig, ifølge Vegdirektoratet.

Erfaringene vil danne grunnlag for eventuelle krav til variable skilt og prosedyrer for å regulere fartsgrensene.

– Det vil også være en forutsetning med midtrekkverk og egne krav til drift- og vedlikehold av strekninger med 110-fart, understreker avdelingsdirektør Christiansen.

Med 110-fartsgrense må det vurderes forbikjøringsforbud for tunge kjøretøy i venstre felt i tunneler, samt generelt totalforbud mot traktorkjøring på motorvei, ifølge Vegdirektoratet.