Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Vegvesenet utfordrer byggenæringen

- Her mellom boligblokka og jernbanen skal miljøtunnelen bygges, forklarer assisterende prosjekteringsleder Hilde L. Vasaasen. Foto: Tor Arvid A. Gundersen, Statens vegvesen.

Publisert: 04.12.2013 13:38. Sist endret: 04.12.2013 14:08.

Statens vegvesen går nye veger.For å være helt sikker på å få den beste løsningen når det skal bygges en kulvert i løsmasser midt i Porsgrunn, utfordres entreprenørene til konkurransepreget dialog.

  • Fem arkitekturprosjekter nominert til DOGAs hederspris

  • Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge

  • Entreprenørene positive til ny banebyggherre

  • Sika lanserer nytt fugeskum

Nettleder

Nå skal det bli nye baner

Les også:

  • Utnytt muligheten!
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Koronaen utfordrer
  • Økt ansvar på kommunene
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Fem arkitekturprosjekter nominert til DOGAs hederspris
  • Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge
  • Entreprenørene positive til ny banebyggherre
  • Sika lanserer nytt fugeskum
  • Stor interesse for bygg- og anleggsnæringens rolle i det grønne skiftet blant yngre entrepriseadvokater
  • Vestfold ønsker nedstenging etter smitteøkning
  • Vartdal Plast, Maxbo og Backe inngår EPS-samarbeid
  • BNL bekymret over forsinkelser for E16 Ringeriksbanen
  • Stor økning i antall nabokrangler
  • Vil bistå med jernbanekompetanse - dette sier Bane NOR og Nye Veier om Ringeriksbanen
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

GK fikk rekordkontrakt på Regjeringskvartalet

Flere kontrakter

  • HENT bygger for Entra i Trondheim
  • Disse skal utrede fremtidens fergeterminalstruktur i Oslo
  • Spordrift oppgraderer og renoverer på Nordlandsbanen
  • Peab bygger sykkelvei i Trondheim
  • Jørgen Holmefjord AS har vunnet to nye tunnelkontrakter
  • Betonmast bygger ny friidrettsarena i Göteborg
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorByggeindustrien

Fakta
 

Lengde: 1,3 kilometer

Løsmassekulvert: 385 meter

Konstruksjoner: To bruer, 60 og 15 meter

Vegstandard: To felts veg i by. Dimmensjonerings- klasse S1 Fartsgrense 60 km/t

Finansiering: Del av Bypakke Grenland

Byggestart veganlegg: 2015

Antatt ferdig: 2017

Grunnforhold: I stor grad silt og leire

Metoden er sjeldent brukt innen vegbygging i Norge i dag, men trolig vil dette være framtidens metode for kompliserte oppgaver. Selve gjennomføringen består av en prekvalifisering der entreprenører som ønsker å delta, sender inn opplysninger om blant annet personell, kompetanse og økonomi, skriver Statens vegvesen i en melding.

Tett på boligblokker

- De prekvalifiserte sender så inn en eller flere ideer til løsning som de ønsker å få vurdert med tanke på videre utvikling i dialog med vegvesenet, sier assisterende prosjekteringsleder Hilde Lindell Vasaasen i Statens vegvesen.

Vegen som skal bygges er fylkesveg 32 som fungerer som en av to hovedveger gjennom Porsgrunn. Knapt 400 meter av vegen skal legges i løsmassekulvert. Det er denne delen av parsellen hvor det inviteres til konkurransepreget dialog. Årsaken til at det er planlagt slik miljøtunnel, er hensyn til bomiljøet nært inn til fylkesvegen. I stor grad består boligene av blokkbebyggelse. På den andre siden av vegen ligger skinnene til Vestfoldbanen i kort avstand.

Selv om det er begrenset plass mellom jernbanen og boligblokkene kombinert med at massene i området er ømfintlige for setninger, er flere ulike byggekonsepter vurdert som aktuelle.

Dette er den delen av vegstrekningen som skal lages som totalentreprise. Den begynner i ny rundkjøring til venstre og langs jernbanelinjen helt bort til der den kobles på eksisterende veg i rundkjøringen til høyre på bildet.

Hilvas

Unik mulighet

- Prosjekteringsmiljøet er imidlertid ikke sikker på hvilke byggekonsept som er best egnet slik at tunnelen kan beskrives som normal entreprise. Derfor har vi besluttet å utfordre entreprenørbransjen gjennom en konkurranse, fortsetter Vasaassen.

Hun legger til at i en slik konkurranseform vil entreprenørens kreativitet, erfaring og kompetanse trekkes inn. Dette vil også være en unik mulighet for både å utvikle og videreføre kompetanse som vil komme til å bli strategisk viktig for entreprenørene.

Slik skal tunnelen se ut, delvis liggende over og helt under bakkenivå.

Vurderes av eksperter

Allerede på nyåret 2014 starter prekvalifiseringen. Fristen her vil være i begynnelsen av mars måned.

Deretter vil de ulike entreprenørenes kvalifikasjoner bli vurdert, før et utvalg av dem blir invitert til å utarbeide forslag til løsninger på anlegget. Når det har kommet så langt at løsningsforslagene er laget, vil Vegvesenet ha et eget ekspertteam som skal lede dialogfasen. Her vil hver entreprenørs beste forslag bli videreutviklet konfidensielt.

I denne fasen arbeides det etter strenge regler slik at ideene til hver enkelt entreprenør holdes helt adskilt. Når dialogfasen er avsluttet gir entreprenørene med de beste konseptene pris på sitt konsept etter normale totalentrepriseregler. De som taper konkurranse vil få en forhåndsdefinert godtgjørelse.

Les også:Komplisert vegprosjekt midt i Porsgrunn

Entreprenørens ansvar

Risikoen i totalentreprisen vil følge normale regler for denne type kontrakt.Byggherren vil ha ansvaret for setningsrisiko med videre totalt for omgivelsene, mens entreprenørens ansvar begrenser seg til et definert område rundt løsmassetunnelen. Beredskapsopplegg for å stabilisere endringer i blant annet poretrykk, vil være en del av konseptene. Det vil etableres et eget kontrollsystem for poretrykk og setninger som vil fungere før, under og etter bygging.

Dette er tverrsnittet av tunnelen som skal bygges mellom jernbanelinjen og boligbebyggelsen.

Spennende byggeledelse

Prosjektleder for anlegget er Roar Gärtner, han er også prosjektleder for flere av de andre store vegprosjektene som er under planlegging i Telemark.Disse er E18 Rugtvedt-Dørdal som ble ferdig regulert i våres, E18 Langangen-Rugtvedt hvor planprogrammet for kommunedelplan med tilhørende konsekvensutredning nettopp er lagt ut på høring. I tillegg til fv. 32 som har prosjektnavnet Fv. 32 Gimlevegen-Augestadvegen er også et stort riksvegprosjekt med i Rv. 36 Skyggestein-Skjelbredstrand i Skien. Dette siste ble regulert ferdig i 2007, men det er startet en ny reguleringsprosess fordi det blant annet er behov for å sikre nødvendig areal i anleggsfasen.

- Stillingen som byggleder for Fv.32 Gimlevegen-Augestadvegen lyses ut nå.Byggelederen for dette prosjektet vil utvikle en unik kompetanse innen en kommende entrepriseform. Prosjektet er også integrert i samme organisasjon og fagmiljø som nå planlegger og bygger ny E18 i gjennom både Vestfold for Telemark, sier prosjektleder Roar Gärtner.

Nøkkelord:

Anlegg, Statens vegvesen
 

Entreprenørene positive til ny banebyggherre

 

Nye Veier
skal bygge Ringeriksbanen

 

Vil bistå med jernbanekompetanse
- dette sier Bane NOR og Nye Veier om Ringeriksbanen

 

Frp jubler over at Nye Veier skal bygge Ringeriks-banen

 

Ap og SV kritiske:
- Utsettes med
flere år

 

BNL bekymret over forsinkelser for E16 Ringeriks-banen

 

Peab fortsatt i dialog om ny lufthavn i Mo i Rana

 

Igang Totalen-treprenør bygger Paradis Brygge

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen