Solberg: - Lærerne må skjønne matematikk selv

De dårlige norske prestasjonene i matematikk skyldes tiår med lite satsing på faget, mener statsminister Erna Solberg (H).

– Men det skyldes også at regjeringen de siste årene ikke har satset på det som er viktigst, nemlig etter- og videreutdanning av lærere, sier statsministeren til NTB.

Hun mener det største problemet er at matematikk er det faget hvor færrest lærere har fordypning – og viser til at Høyres løfte i valgkampen var etter- og videreutdanning i realfag.

I første- og andreklasse

– Skal du lære vekk matematikk, må du ha skjønt det selv. Å skape interesse og forståelse for matematikk starter i første- og andreklasse. Hvis du har en lærer som syntes dette var vanskelig selv, er det ganske vanskelig, sier Erna Solberg.

Høyre satt selv i regjering under deler av det fem år lange arbeidet som førte fram til innføringen av Kunnskapsløftet i 2006.

– Vi har systemet på plass med Kunnskapsløftet. Så er det neste trinnet etter- og videreutdanning av lærere. Det har vært Høyres svar i fire år hver gang noen har spurt hva som er utfordringene i skolen, sier Solberg.

Teknologinasjon

Hun kommenterte resultatene fra PISA-undersøkelsen under et besøk i Brussel tirsdag. I undersøkelsen kommer det fram at norske elevers prestasjoner i matematikk er blitt dårligere.

– Dette stemmer med den opplevelsen vi har hatt. Jeg ble kritisert fordi jeg sa at det var «mattekrise». Jens Stoltenberg mente det gikk så mye bedre i norsk skole. Nå viser det seg at det ikke går så mye bedre, slår Solberg fast.

– Vi skulle gått motsatt vei. Norge er en teknologinasjon, og basisen for det er høy realfagskompetanse. Det har vi ikke, sier statsministeren.