Norske elever er blitt litt dårligere i matte

Norske elever er dårligere i matte og naturfag enn for tre år siden, men er flinke til å lese, viser årets PISA-undersøkelse fra OECD.

PISA

* Undersøkelsen omfatter 510.000 15-åringer fra 65 land og økonomiske områder. Den legger hovedvekt på matematikk, men måler også ferdigheter i lesing, naturfag og problemløsing.

* 64 land har deltatt i PISA-undersøkelser minst en gang før. Av disse viser 50 en bedring av matematikkunnskapene, 50 ingen endring og 14 en svekking av kunnskapene.

* Av landene som har deltatt i alle undersøkelsene siden starten i 2003 har Brasil, Italia, Mexico, Polen. Portugal, Tunisia og Tyrkia størst bedring i matematikkunnskapene.

* Tyskland, Singapore og de kinesiske regionene Hongkong, Macao og Shanghai har bedret sine matematikkunnskaper selv om de allerede lå over OECD-gjennomsnittet.

* Fra 2003 til 2012 hadde Italia, Polen og Portugal største reduksjon i andelen av de svakeste resultatene og øking i andelen av de sterkeste resultatene. Israel, Qatar og Romania viser samme tendens fra 2006 og Russland fra 2009 til 2012.

* Gutter er bedre enn jenter i matematikk i 37 av 65 land, mens jentene var best i 5 land.

Kilde: OECD

Norske 15-åringer havner på 30. plass, bak elever fra blant annet Estland, Finland, Vietnam, Irland og Danmark når det gjelder mattekunnskaper, ifølge PISA-undersøkelsen, som har målt ungdommenes kunnskaper om og forståelse for matematiske problemstillinger, leseferdigheter og naturfag.

I alt 65 land, hvorav 34 er OECD-medlemmer, har deltatt i undersøkelsen. I alt har rundt 510.000 elever, som representerer om lag 28 millioner 15-åringer, blitt testet.

Dårligere

De norske elevene scorer 489 poeng i matte, 5 poeng bak gjennomsnittsscoren på 494. Til sammenligning scorer matteelever i Shanghai, som topper lista, 613 poeng.

I Shanghai får over halvparten av elevene, 55,4 prosent, 5 eller 6 i matte. Andelen norske elever som får toppkarakter, er på 9,4 prosent.

Undersøkelsen viser også at norske elever gjør det dårligere i matte enn før. Årets score ligger 0,3 poeng under gjennomsnittet av tidligere undersøkelser.

– Typisk norsk

Samtidig har matematikkprestasjonene holdt seg nokså stabile siden den første PISA-undersøkelsen ble gjennomført i år 2000.

Når det gjelder leseferdigheter, ligger imidlertid norske elever bedre an og havner som nummer 22 på lista, en svak framgang fra tidligere. Her scorer Norge 504 poeng mot et gjennomsnitt på 496 poeng.

Også i naturfag er norske elever litt dårligere enn gjennomsnittet i OECD-landene. Her scorer elevene 495 mot et gjennomsnitt på 501 poeng.

– Ser man stort på denne utviklingslinjen, er essensen at det over tid er typisk norsk å prestere som gjennomsnittet i OECD, litt over i lesing og litt under i matematikk, heter det i den norske utgaven av rapporten, som har fått det talende navnet «Fortsatt en vei å gå».

Finland best

Når det gjelder Norden, presterer de finske elevene fortsatt langt bedre enn jevnaldrende i de andre nordiske landene. Det er spesielt i naturfag de finske elevene utmerker seg.

De norske og danske elevene presterer omtrent som OECD-gjennomsnittet, mens de islandske og svenske elevene denne gangen presterer relativt svakere.