Den 168 meter lange kaien har 2.000 meter peler og kan ta imot de største båtene som ankommer Norge.

LKAB-pakker for to milliarder

LKAB i Narvik inves­terer i fremtiden og planlegger og bygger for cirka to milliarder kroner.Kai­anlegget som Peab er i gang med er bare starten ­på en utvidelse som omfatter siktestasjon, lagre ­og sporutvidelse for jernbanen.

Kaien blir den første i Norge som får et automatisk vakuum fortøyningssystem som suger båtene til kaia. Dette blir levert av Cavotec og utgjør 65 millioner i tillegg til kaiarbeidene som blir ferdigstilt til 1. juni neste år.

– Kaianlegget er den minste pakken av fire med en kontraktssum på om lag 180 millioner kroner. En skipslaster skal leveres av Thyssen Krupp i Tyskland og er klar til bruk 1. april 2015.Dette er en stor kontrakt til cirka 120 millioner kroner, forteller prosjektsjef Bjørnar Bendiksen i LKAB.

– Vi investerer i fremtiden, og skulle det bli enda større trøkk i havna enn i dag, må vi få båtene til og fra kai raskere, sier han.

Logistikkinvesteringer på land
Pakke 2 B omfatter en siktestasjon på land, kobling til alle lager, samt forsyning av produkt til skipslaster og båt. Fire entreprenører ga pris: NCC Construction, Skanska og Peab i tillegg til Momek med base i Mo i Rana.

Prosjektsjef Bjørnar Bendiksen, LKAB.

– Vi er i møter med de to som lå best an i pris, Skanska og Peab, og er veldig nær kontraktsinngåelse med en av dem på mellom 500 og nærmere 600 millioner kroner. Siktestasjonen sikter massene transportert fra Kiruna for å ta ut finstoffet som er i pellets. Kundene vil ha rene kuler, påpeker Bendiksen.

– Den skal bygges for en kapasitet på 9.000 tonn i timen, noe som krever store sikter og vekter samt store transportører med mulighet for å hente fra de forskjellige lagrene både Lundbergsjakta og SILA. I utgangspunktet bygger vi for full fleksibilitet for å kunne forsyne begge kaiene med alle produkter. Det er en hel logistikkøvelse for å få det til å gå opp, sier Bendiksen, men de mener å ha funnet en løsning. Han legger til at Multiconsult og Cowi i Narvik har bistått dem med forprosjektet. Entreprisen omfatter bygging av en siktestasjon, flere omlastingspunkt, og en prøvetakerstasjon for prøvetaking av produkter.

– Det foregår hele tiden en kontinuerlig prøvetaking av stoff som blir knust, siktet, analysert, og til syvende og sist sendt til Sverige for ytterligere analyse. Resultatet blir så sendt kundene i en rapport, sier han.

Pakke 3 - nye lagre
LKABs område i Narvik begynner etter hvert å bli ganske oppbrukt.

– Men området hvor pellets tidligere ble lagret i dagen er «ledig», etter at LKAB ikke lengre fikk benytte åpne lager. Nye, tette lager er under planlegging. Entreprisen vil beløpe seg til om lag en halv milliard kroner, og anbudet vil bli sendt ut ved årsskiftet litt avhengig av hvilken type lager vi velger. Vi vurderer for tiden tre alternativer; fjellager, enkelt stålbygg eller betongsilo. Alternativene har naturligvis forskjellig pris, byggetid og muligheter for ekspansjon på et senere tidspunkt. Forhåpentlig blir en avgjørelse tatt i månedsskiftet november/desember, opplyser Bendiksen.

Pakke X – terminalområde
En anbudspakke på nytt terminalområde for utvidelse av sporområde på banegården sendes ut i disse dager.

– Det eksisterende området blir for lite til å ta imot forventet økning i togtrafikk, som etter planen skal opp 10 millioner tonn i forhold til dagens nivå. På grunn av for liten strømkapasitet kan vi i dag kun håndtere ett tog av gangen. I tillegg har vi for dårlig fleksibilitet. Det blir fort en jobb til 200-300 millioner kroner og omfatter en underbygning- og en overbygningsentreprise. Elektrodelen er ganske tung her med kjøreledning og strømforsyning til togene, fastslår Bendiksen.