Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Dobbeltspor på Ofotbanen koster 15-16 milliarder

Foto: Wikipedia Commons.

Publisert: 28.11.2013 13:07.

Prognoser for trafikkvekst på Ofotbanen viser at dobbeltspor vil bli nødvendig for å dekke etterspørselen. Jernbaneverket har nå gitt en anbefaling om trasevalg og i hvilken rekkefølge utbyggingen bør skje.

  • Selger eiendom i Gøteborg

  • Ny flyplass i Nordland får milliarder

  • E16 Lunnertunnelen åpner torsdag 11. mars

  • Vegvesenet om tapet av E16 Ringeriksbanen : - Tar det til etterretning

Nettleder

Nå skal det bli nye baner

Les også:

  • Utnytt muligheten!
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Koronaen utfordrer
  • Økt ansvar på kommunene
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Selger eiendom i Gøteborg
  • Ny flyplass i Nordland får milliarder
  • E16 Lunnertunnelen åpner torsdag 11. mars
  • Vegvesenet om tapet av E16 Ringeriksbanen : - Tar det til etterretning
  • Mesta-ansatt som ble tatt av skred i Fauske er død
  • Stenger byggeplass i Bergen etter koronasmitte
  • Fair Play Bygg hevder å ha varslet om smittefare på byggeplasser i Oslo - entreprenør avviser
  • Innlegg: Tips for å bekjempe smitte – nå og fremover
  • NCC overleverte nytt badeanlegg til Bærum kommune
  • Han er ny salgs- og markedssjef i Eltrode
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

LNS sikret seg nytt prosjekt på Færøyene

Flere kontrakter

  • Nye grep skal gjøre Jessheim sentrum mer attraktivt
  • Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge
  • GK fikk rekordkontrakt på Regjeringskvartalet
  • HENT bygger for Entra i Trondheim
  • Disse skal utrede fremtidens fergeterminalstruktur i Oslo
  • Spordrift oppgraderer og renoverer på Nordlandsbanen
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorByggeindustrien

Etterspørselen etter togtransport på den 42 kilometer lange Ofotbanen fra Narvik til svenskegrensen er stadig økende. Trafikkprognosene viser at det allerede i 2020 ikke lenger vil være mulig å videreutvikle banens kapasitet etter dagens strategi med bygging og forlengelser av kryssingsspor. Derfor er det nå gjennomført en traséutredning for å vurdere tekniske muligheter og aktuelle traseer for et dobbeltspor på strekningen. Det anbefalte trasevalget vil etter grove kostnadsestimater beløpe seg til om lag 15-16 milliarder kroner på norsk side.

-Det er en rekke trasealternativer og kombinasjonsmuligheter som er vurdert, sier senioringeniør Raymond Siiri i Jernbaneverket. Vi har kommet fram til at den beste og mest realistiske lønsningen er det som i utredningen kalles alternativ 2B. Dette alternativet følger hovedsakelig dagens trase, men med mange flere tunneler fra Narvik til Katterat. Byggingen kan dermed skje uten for store ulemper for den ordinære trafikken som må gå uansett, sier Siiri. Det legges opp til å bygge ett nytt spor i tillegg til dagens, og en aksellast på 40 tonn. Dagens bane må også oppgraderes fra 30 til 40 tonns aksellast. Videre østover fra Katterat går traseen inn i en lengre tunnel under Bjørnfjell og riksgrensen til den kommer ut i dagen på svensk side. –Den store fordelen med dette alternativet er at vi kan ta ut effekten av det etter hvert som vi bygger ut , i tillegg til at nye trasèer et stykke fra dagens er bedre for den ordinære togtrafikken som må gå uansett, sier Siiri. Ved å bygge ut dobbeltsporet på strekningen Katterat – Sverige først, så fortsette med midtre del av banen fra Orne elv til Katterat, før vi avslutter med Narvik – Orne elv så vil vi kunne hente ut nytten til riktig tidspunkt i forhold til transportutviklingen. Skulle etterspørselen etter trafikk falle så vil senere parseller kunne skyves på i tid.

Mer kapasitet før dobbeltsporet kommer

Det vil uansett ta noe tid før en slik dobbeltsporutbygging kan starte og det er derfor behov for en kontinuerlig økning i banens kapasitet. De første trinnene i en slik kapasitetsutvikling er å bygge ut kryssingssporene på Bjørnfjell, Rombak og Narvik stasjon til å kunne håndtere like lange tog som de ferdig ombygde kryssingssporene på Katterat og Straumsnes. Samtidig forsterkes banestrømforsyningen. Det anbefales også et nytt kryssingsspor ved Djupvik mellom Narvik og Straumsnes og en optimalisering av Narvikterminalen som også håndterer godstogene mellom Sør-Norge og Narvik.

Foreløpige konklusjoner

Jernbaneverkets arbeid med dobbeltsporutredningen har skjedd i nært samarbeid med det svenske Trafikverket. Anbefalingen om trasevalg er foreløpig og vil måtte ses i sammenheng med Trafikverkets utredning for banen på svensk side. Anbefalingen er også basert på dagens havnestruktur i Narvik og en havneutredning som nå er satt i gang vil kunne kreve endringer og justeringer i jernbanetraseen.

Jernbaneverket mener det bør gjennomføres en konseptvalgutredning (KVU) for å belyse alle sider ved transporten og trafikken på strekningen, samt havnestrukturen i Narvik-området. Det er satt i gang et arbeid for å vurdere ulike finansieringsløsninger for kapasitetsøkningen på Ofotbanen og Malmbanan.

Nøkkelord:

Jernbane, Jernbaneverket, Anlegg
 

Vegvesenet om tapet av E16 Ringeriksbanen :
– Tar det til etterretning

 

Ny flyplass i Nordland får milliarder

Mesta-ansatt som ble tatt av skred i Fauske er død

 

Stenger byggeplass i Bergen etter korona-smitte

 

Økende etterspørsel etter byggevarer i tre - men fall i eksporten

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen