Vistnes: Vi har en ineffektiv kontraktskultur

Adm. dir. Petter Vistnes i Implenia mener norsk veibygging er preget av en kontraktskultur som skaper ineffektivitet og lite samhandling.

Implenia-sjefen fikk med seg Albert Kr. Hæhres utspill i forrige uke og er langt på vei enig i at den norske enhetspriskontrakten kan være konfliktskapende.

- Vi har en tradisjon i Norge med enhetspriskontrakter der oppdragsgiver gir en beskrivelse som entreprenør må prise. Konkurransen er ofte tøff og det eneste man er sikker på er at beskrivelsen garantert blir endret underveis. Dette er et dårlig utgangspunkt for en god gjennomføring, sier Vistnes til Byggeindustrien.

Petter Vistnes mener både entreprenør og byggherre bruker alt for mye tid og ressurser på kontraktuelle endringer som ofte ender i en hard kamp om hvem som skal dekke ekstrakostnadene.

Han erkjenner også at en entreprenør som har vunnet en enhetspriskontrakt med en veldig lav pris, ikke nødvendigvis har tilstrekkelig fokus på de beste løsningene, men derimot forsøker de å få dekket sine kostnader gjennom aktiv kontraktshåndtering.

- Dersom man i tillegg møter byggherrerepresentanter uten tilstrekkelig kompetanse, som har feil insentiver eller mangler fullmakter i kombinasjon med mangelfull oppdragsbeskrivelse, blir konfliktsnivået unødig høyt, understreker Vistnes.

Motstridende interesser

Implenia-sjefen synes det er trist at entreprenør og byggherre i mange tilfeller går inn i prosjekter med motstridene interesser. Han etterlyser kontraktsformer som er langt mer samhandlingsorienterte og som sørger for at ressursene hos entreprenør og byggherre drar i samme retning og blir utnyttet på best mulig måte. Dette gjelder ifølge Vistnes alle faser av prosjektet.

- Vi må bort ifra kontrakter som gir feil fokus. Vi trenger ikke å revolusjonere kontraktene, men vi må ha gjennomføringsmodeller som skaper en vinn-vinn situasjon. I praksis betyr det at byggherre og entreprenør sammen må finne frem til en god gjennomføring med de rette løsningene, sier Vistnes.

Dårlig verdiskapning

Implenia-sjefen minner om at kostnaden for vei- og jernbaneanlegg har økt voldsomt de ti siste årene, samtidig som inntjeningen til entreprenørene fortsetter å være lav. Han setter et stort spørsmålstegn ved verdiskapningen og tror mer riktig ressursbruk og gode gjennomføringsmodeller kan bedre det han beskriver som ineffektive prosesser.

- Hva hvis entreprenøren fikk tre prosent bedre bidrag på bunnlinja og byggherrene kunne redusert kostnaden med 10 prosent? Jeg tror det er fult mulig, avslutter Vistnes.