Ut av skyttergravene

Vi har sagt det før og vi gjentar det igjen. Nå er det på tide at partene setter seg ned og finner frem til en felles forståelse av hvilken kontraheringspolitikk Statens vegvesen skal føre. Nå må alle hårsåre følelser legges til side, og som må man på en konstruktiv og god måte finne løsninger alle er tjent med.

Vi vet at den nye politiske ledelsen i Samferdselsdepartementet vil gå gjennom hele virksomheten både i Jernbaneverket og i Statens vegvesen. Dette er institusjoner som de siste årene har svulmet opp med en rekke nye stillinger. Vi vet at man vil gå gjennom alle funksjoner – og selvsagt vil man stille spørsmål til hvordan skattebetalernes penger blir forvaltet.

Når det gjelder veivesenet, er det mange som lurer på hva som skjer ved oppbyggingen av nye stillinger for å administrere fylkesveiene. Vi vet at dette er også noe mange fylkespolitikere reagerer på.

Når det bevilges mer penger til vei og bane, er det selvsagt viktig at man har nok folk til å administrere, men spørsmålet er om veksten i stillinger er helt ut av kontroll. Vi tror det er på tide å se litt kritisk på dette.

Det må også være lov å stille spørsmål til måten de statlige byggherrer kontraherer jobber på. Vi er ikke overbevist om at laveste pris er det eneste saliggjørende. Vi har hele tiden ment at det er ikke laveste anbud, men det beste anbudet som må antas.

Vi er også helt klar på at byggherrene i stadig sterkere grad må åpne for at entreprenørene må få komme med alternative løsninger. Det sitter mye kunnskap ute i entreprenørbedriftene og hos rådgiverne. Det å stenge for nye tanker er ikke bare trist, men det er direkte bakstreversk.

Her har både Jernbaneverket og Statens vegvesen mye å lære av Statkraft.