Disse seks bomprosjektene vil regjeringen fjerne

Fremskrittspartiet ønsker bomstopp og foreslår å fjerne seks prosjekter etter en drøy måned i regjering.

- Regjeringen foreslår å øke bevilgningene til veg og jernbane over statsbudsjettet for 2013 med i alt 750 millioner kroner. Av dette er 500 millioner kroner foreslått til å nedbetale gjeld i fem bompengeprosjekter der trafikken er lav og innkrevingskostnadene er høye. Forslaget betyr at innkrevingen av bompenger i fire av disse prosjektene vil bli avsluttet tidligere enn opprinnelig forutsatt og at det i ett prosjekt ikke blir innkreving av bompenger, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I forslaget, som ble lagt fram i statsråd i dag, er det ellers foreslått 100 millioner kroner til Statens vegvesen for å dekke ekstra kostnader til vedlikehold på riksvegnettet. I tillegg er det foreslått 150 millioner kroner til Jernbaneverket for å dekke ekstra kostnader til gjenoppbygging og utbedringer på grunn av flom og ras langs flere jernbanestrekninger i 2013.

Den foreslåtte økningen på 100 millioner kroner til vedlikehold på riksvegnettet omfatter deler av de kostnader som Statens vegvesen har hatt som følge av flommen på Østlandet i mai i år og som følge av brannen i E16 Gudvangatunnelen i Sogn og Fjordane i august i år. Beløpet skal brukes slik:

50 millioner kroner til områder med særlig store ekstrakostnader som følge av flommen på Østlandet, fordelt med 30 millioner kroner til Hedmark og 20 millioner kroner til Oppland.50 millioner kroner til reparasjonsarbeid og andre tiltak etter brannen i Gudvangatunnelen.

Regjeringens forslag om å bevilge 500 millioner kroner til å innfri bompengegjelden i fem riksvegprosjekter betyr at gjelden blir innfridd innen utgangen av 2013, så langt som det er praktisk mulig.

Disse prosjektene er omfattet av forslaget:

Riksveg 4 Reinsvoll – Hunndalen, i Oppland.Bompengeselskapet har en gjeld på 10 millioner kroner. Innkrevingen av bompenger skulle etter planen avsluttes i 2014.Riksveg 9 Setesdalen, i Aust-AgderBompengeselskapets har en gjeld på 15 millioner kroner. Innkrevingen av bompenger skulle etter planen avsluttes i 2018.Riksveg 5 Fatlaberget, i Sogn og FjordaneBompengeselskapet har en gjeld på 60 millioner kroner. Innkrevingen av bompenger skulle etter planen avsluttes i 2025.E39 Astad – Knutset, i Møre og Romsdal.Bomengeselskapet har en gjeld på om lag 150 millioner kroner. Innkrevingen startet i juni 2013 og skulle etter planen avsluttes i 2023.E6 Møllnes - Kvenvik - Hjemmeluft (vest for Alta), i Finnmark.Bompengeselskapet har en gjeld på om lag 200 millioner kroner. Prosjektet vil bli åpnet for trafikk i desember 2013. Etter planen skulle det kreves inn bompenger fram til 2028. Regjeringen forslag innebærer at det ikke blir innkreving av bompenger i dette prosjektet.

Innkreving av bompenger på de fire førstnevnte prosjektene vil fortsette fram til 1. februar 2014, for å dekke kostnader til avvikling av innkrevingen.

Dersom det er midler igjen vil disse blir brukt til å deler av bompengegjelden på prosjektet Rv 19 Kirkebakken – Re grense, i Vestfold

Bompengeselskapet har en gjeld på 303 millioner kroner. Etter planen skal det kreves inn bompenger fram til 2022. Det foreslås å nedbetale 50 millioner kroner av gjelda, og dette gir nedgang i bompengetaksten på 6 kroner for lette kjøretøy og 12 kroner for tunge kjøretøy. Nedbetalingen forutsetter at det er igjen midler av bevilgningen på 500 millioner kroner når gjelda er innfridd i de fem andre prosjektene.