NHO: Fremdeles for lite til vei

Regjeringen foreslår noe økning i rammen til veiinvesteringer slik at nivået på den statlige investeringsrammen nærmer seg Arbeiderpartiregjeringens eget forslag til Nasjonal transportplan. Det er positivt at det endelig blir en økning i veiinvesteringene etter flere år med kutt, og at Regjeringen nå vil starte opp flere nye viktige utbyggingsprosjekter i stamveinettet. Det imidlertid skuffende at Regjeringen overser stortingsflertallets innstilling som innebærer at veiinvesteringene må økes med om lag en milliard kroner fra 2001 til 2002.

Norske bedrifter har en lang og kostbar avstand til markedene i Europa og sliter med transportkostnader som i sterk grad overstiger transportkostnadene i konkurrentlandene. Dårlig veistandard fordyrer kostnadene for næringslivet og representerer i seg selv unødig sikkerhetsrisiko for transportører og veibrukere. Det er derfor svært viktig at Samarbeidsregjeringen følger opp løftene sine og øker den nå foreslåtte investeringsrammen for 2002 med minst 600 millioner kroner slik at veimilliarden sikres allerede fra første år i Nasjonal transportplan. NHO er opptatt av at det hentes ut gevinster gjennom å konkurranse-utsette flere oppgaver, både innen vedlikehold og anlegg. Private initiativ som kan bidra til å fremskynde lønnsomme prosjekter må i størst mulig grad slippe til. Det er positivt at Regjeringen har som målsetting at det skal tilrettelegges for konkurranse om Statens vegvesens oppgaver i større grad enn i dag. Regjeringen foreslår at produksjonsvirksomheten organiseres som en egen divisjon. NHO mener dette ikke er tilstrekkelig for å sikre en reell konkurranse mellom Vegvesenets egen produksjonsavdeling og private entreprenører. NHO ber Samarbeidsregjeringen følge opp anbefalingen i Statskonsults rapport Mer veg for pengene og organisere virksomheten i en egen juridisk enhet.