Styrker satsingen på NTN

I løpet av 2013 er satsingen på Norwegian Tunneling Network (NTN) intensivert. Medlemmene har jobbet hardt med to tunge prosjekter, satt fokus på hva norsk kompetanse kan bidra med i Sørøst-Asia og det er etablert nytt styre samt at NTN er registrert med eget forretningsnummer i Brønnøydunsregistrene.

– Det har vært et travelt år, slår styreformann Eivind Grøv (SINTEF) fast. Han ble valgt inn som ny leder i styret på årsmøtet i NTN i mai, og har fått med seg Ruth Gunlaug Haug (LNS), Per Gunnar Andersen (AMV), Kjersti Dunham (Statens vegvesen) og Ivar Eng (Multiconsult) i det nye styret. I tillegg har de engasjert Anne-Lise Berggren (Geofrost) som koordinator for nettverket etter Ola Woldmo.

Kommersielt

– Den nye organisasjonen gjør at vi kan intensivere arbeidet med å få norsk tunnelkompetanse ut i verden. Et engasjert styre og en dedikert prosjektkoordinator vil sette oss i stand til å operere i de utvalgte markedene og gå inn med tyngde, både faglig og administrativt, legger Grøv til. NTN er et ektefødt barn av Norsk Forening for Fjellsprengsteknikk. De skal i hovedsak bidra til å skaffe forretningsmuligheter til sine medlemmer internasjonalt.

– Mens NFF er en ren fagteknologisk forening, jobber NTN med et kommersielt fokus. Frem til nå har dette spesielt skjedd i Sørøst-Asia, og her jobber vi fortsatt tungt, forteller Ruth Gunlaug Haug.

Indonesia
I det siste har hovedfokuset vært rettet mot Indoneisa. Blant annet har Statens vegvesen fått gode kontakter i veitetaten i landet gjennom en MoU med Public Works i Indonesia. Det har vært en rekke delegasjoner på besøk til Indonesia, nå sist medio november og man har hatt indones­iere på besøk til Norge flere ganger.

– Vi er blitt veldig godt tatt imot i det indonesiske markedet, hvor man snart skal starte opp flere store prosjekter. Det skal vi jobbe for at norske firmaer kan bli en del av, legger Grøv til.

To prosjekter
Det siste året har to tunge prosjekter opptatt mye av tiden til de involverte i nettverket. Blant annet er det gjennomført en omfattende omdømmeundersøkelse av det norske tunnelmiljøet.

– Det har vært en selvransakelse. Det er gjennomført gruppeintervjuer med alle deltakerne i nettverket, sier Grøv. Undersøkelsen viser at medlemmene tror de blir oppfattet som usynlige, lite «sexy» og lite høyteknologiske i Norge.

– Det pekes også på at vi tror at vi oppfattes dithen at vi bygger dårlige tunneler med lav kvalitet, sier Grøv. I tillegg ble det undersøkt hva man mener det utenlandske markedet tror om den norske tunnelbransjen. Her er resultatene mer positive.

– Her tror vi at vi oppfattes langt bedre. Vi mener å ha et godt renommé ute. Jeg har selv deltatt i en årrekke i det internasjonale tunnelmiljøet, gjennom seks år i styret i ITA og en rekke foredrag ute og det er mange som kjenner det norske miljøet og vet at det har flere spesielle aspekter ved seg. Vi er blant annet kjent som tunnellandet, som pionerer på vannkraft, gode på å bygge i hardt fjell, gode på drill & blast, problemløsere og så videre, legger Grøv til. Han forteller at de er glade for at resultatene var så gode for det internasjonale markedet, hvor NTN skal jobbe videre.

– Vi vil nok i stor grad i fremtiden poengtere at Norge var først ute med en rekke banebrytende teknologier og løsninger som la lista for etterfølgende utvikling, sier han.

Nå går NTN videre med omdømmeprogrammet, som skal være fokusert på bygge omdømme og vise frem teknologi og gjennomføringsevne for å skaffe norsk tunnelbransje mer business i Sørøst-Asia, og ikke minst sikre at dette oppfattes som dokumentert teknologi.

NTN er også i gang med en prosess for å søke midler gjennom det såkalte Arena-programmet.

– Arena er knyttet til det å bygge opp klynger og samarbeidskonstellasjoner, både mot inn- og utlandet. En slik arena skal være med på å øke innovasjonen og verdiskapningen i den norske tunnelbransjen. Her kan også andre utenfor NTN bli med. VI er i ferd med å stable på bena en gruppe som skal skrive søknad til Arena. Som formell søkerbedrift står Multiconsult. Dette vil forhåpentligvis bli et langvarig prosjekt, slår Grøv fast.