Stans konfliktene

Albert Kristian Hæhre reiser en veldig interessant debatt når han på bygg.no går ut mot kontraktsregimet til Statens vegvesen. I de siste årene har vi sett en meget sterk økning i konflikter i hele byggenæringen – og mye av dette skyldes de kontrakter som er inngått og måten bygge- og anleggssaker blir drevet frem på. Aldri har vi hatt flere konflikter – og aldri har næringen brukt så mye penger på juridisk bistand.

Det er all grunn til å ta dette problemet med det største alvor. Ingen – bortsett da fra advokatene - er tjent med at denne utviklingen fortsetter. På mange måter er kanskje krangling og tvister noe av det mest ødeleggende for produktiviteten i byggenæringen. Det å tilbringe uker og måneder i rettsalen i stedet for å bidra til å bygge landet er ørkesløst.

Hele næringen er tjent med at man nå går grundig inn i dette. Man må gjenopprette tilliten.

I de siste årene er det innført sinnsykt mange nye regler og forordninger. Det er ikke lett å manøvrere i jungelen. Vi har også fått mange uerfarne ledere inn på begge sider av bordet. I stedet for å finne løsninger på byggeplass finner man frem kontraktene. Man låser seg inn på hvert sitt kontor – og så overlater man til juristene å finne ut av flokene. Slik kan vi ikke arbeide.

Når man driver et prosjekt, kan det dukke opp uforutsette problemer som man må løse der og da. I «gamle» dager var dette ikke noe problem – heller ikke i veivesenet. Da satte byggherre og entreprenør seg ned og så løste de problemene.

Vi vet ikke hva som skjer internt i vegvesenet og i andre byggherreorganisasjoner. Men vi synes at vi nå er inne i en negativ utvikling.

Terje Moe Gustavsen har som vegdirektør gjort en enestående jobb for å modernisere vegvesenet. Han også bidratt til å bygge opp tilliten mellom vegvesenet og entreprenørene. Nå må det ikke være krefter som bryter ned det Gustavsen og hans nære medarbeidere har bygget opp.

Nå er det noen som kun går etter pris når det gjelder nye kontrakter i veisektoren. Da mener vi at noen er på gale veier.